Alli
Jag har "Prismas stora trädgårdsbok", men gillar den inte direkt sad.gif
Tycker att det är väl många bilder med massor av växter och bildtexten talar informativt om att "Verbena är en fin växt". Jo, det tror jag säkert att den är, men vilken av de en miljon växterna på bilden är en Verbena??? unsure.gif

Skulle med andra ord behöva en trädgårdsbok som är lite mer "basic", med tydliga bilder på olika växter. Kommer flyttar in i en trädgård med massor av fina växter, men jag vet inte vad det är för några och hur de ska skötas.

Såg "Trädgård - Så gör du" i bokaffären men vill helst ha en bok skriven av en svensk författare, anpassad efter svenska odlingsförhållanden.

Tacksam för tips! smile.gif
carren
Jag har köpt på mig ett tiotal trädgårdsböcker sedan jag blev rejält trädgårdsbiten för bara ett par år sedan. Allt från beskärningsböcker till titlar som "Trädgård för nybörjaren". Jag kan tvärsäkert påstå att den bok man har absolut mest nytta och glädje av som novis i trädgården är "Din trädgård" av Karin Berglund. Den har allt: Både tydlig information OCH inspirerande bilder. Den är skriven på ett entusisamerande sätt utan att bli flummig och den värdefunna faktabiten på basic-nivå finns också där. Ska du ha en riktigt riktigt bra, heltäckande trädgårdsbok så köp den!
Fru fet
Jag håller med föregående - "Din trädgård"är min favorit! Mitt ex är vältummat vid det här laget. Jag tycker också att "Trädgårdens praktfulla primadonnor och stolta statister" som kom i år är bra, lättöverskådlig och rolig att läsa - fina bilder!. För inspiration läser jag gärna "Claras trädgård" av Clara Block Hane som kom för några år sedan, inte så mycket till praktisk handledning kanske, men rolig! Och Zetas trädgårdsbok förstås, men den är lite pretto.
Susanna
Om du ska odla grönsaker är Lena Israelssons bok Handbok för köksträdgården en helt suverän bok. Väldigt basic men samtidigt bra för oss som odlat några år!
Alli
Tack för tipsen! smile.gif
Ska investera i "Din trädgård" till att börja med, så får vi se om jag ger mig på någon grönsaksodlarbok till hösten kanske.
Den här första säsongen lär gå åt till att försöka luska ut vad som redan finns i trädgården.
Ammi nybörjare
Latmansträdgården av Kerstin Engstrand, kan jag verkligen rekomendera!
Den ger mig fin inspiration och allt förklaras jättebra. Har gett bort den i present några gånger också och den har verkligen uppskattats.

/Ammi
Alli
Tyckte att jag såg latmansträdgården på biblioteket idag (av någon anledning fastnade just den titeln laugh.gif )
Ska kila dit och titta i den imorgon.
Tack! smile.gif
dajo
Jag skulle absolut rekommendera som första trädgårdsbok
Vår trädgårdsbok av Kvant, Christel , Palmstierna, Inger

Den innehåller alla grunder och varje avsnitt/kapitel avslutas med varje område i praktiken, vilket är mycket tydliggörande.

Jag håller med om att Din Trädgård av Karin Berglund också är en mycket bra trädgårdsbok men den är inte lika grundläggande tycker jag. Båda ovanstående läser jag ofta och gärna.
Alli
Tack till dajo också!

Den är verkligen fin, Vår Trädgårdsbok. Stod och bläddrade lite i den igår, extrapris på akademibokhandeln. Kanske ska jag slå till!
kerstin z5-6
rek absolut den sista + ev Botanica eller liknande bra uppslagsverk med bilder -då har du det du behöver de första året /n?) tongue.gif
Ophelia
CITAT (dajo @ 31-05-2005, 09:58)
Jag skulle absolut rekommendera som första trädgårdsbok
Vår trädgårdsbok av Kvant, Christel , Palmstierna, Inger

Den innehåller alla grunder och varje avsnitt/kapitel avslutas med varje område i praktiken, vilket är mycket tydliggörande.

Jag håller med om att Din Trädgård av Karin Berglund också är en mycket bra trädgårdsbok men den är inte lika grundläggande tycker jag. Båda ovanstående läser jag ofta och gärna.

Ja den är jättebra!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon