Jobbar åt kommunen som har haft en stor satsning med "steget före" där vi först fick svara på massor av frågor. Resultatet av svaren kunde var och en sedan se om man låg i någon riskzon. Även i det stora hela vilken riskzon som var störst, på varje arbetsställe/enhet etc
Jag låg för högt på vikten och fick erbjudande om att delta i gruppen "Det är skönt att inte banta". En lagom stor grupp på 7 personer. De tre första månaderna träffades vi var 14:e dag och de återstående tre månaderna var träffarna en gång i månaden. Vi fick en pärm med uppgifter etc som vi gick igenom på träffarna. Vi var även ute och gick, dansa Line Dance, gick stavgång. Vi pratade och hade roligt på dessa träffar.
Alla gick ner i vikt, jag har gått ner 10-12 kg. Alla mådde bättre till både kropp och själ. Det är nu ett halvår sedan vi började. För mig är motionen densamma som innan eftersom jag har Line Dance kurser flera dar i veckan. Av denna satsning kommer det en uppföljning också, det sak bli intressant att få se det totala resultatet! Andra grupper var för de som ville sluta röka, de med ryggproblem etc
Jag har inte sagt till nån "vad jag håller på med". Har avstått ifrån fikabröd, glass, godis, att ta en till portion mat etc. Vid festligt tillfälle har jag förstås ätit nåt sånt. Det är bara tre som kommenterat att jag gått ner i vikt. De tre som kommenterat min vikt är sonen, sambon och en kollega!
På kursen var det viktigt att vi satte upp realistiska mål så jag tänkte jag skulle komma i ett par snygga jeans som jag haft för några år sedan. Det kan jag nu!!
Nu har jag satt upp ett nytt mål, bort med 5 kg till innan årets slut.