katah
Hej alla ni kloka där ute!

Min man har snickrat en pergola mot en syd-väst hussvägg förra året av inpegrerad virke. Vi planterade klematis, vinstocke, blåregn, björnbär, taybär... som har börjat smått klättra uppåt.
I år skulle vi behandla träet med olja, någor som jag trodde var enkelt, men...
Grannana hade dåliga erfarenheter av vanlig träolja, och jag har pratat med 4-5 olika färgbutiker och fått lite luddiga svar.
Närbutiken rekommenderade 50 %linolja och 50 % terpentin och jag har nu köpt en dunk av varje... men funderar forfarande.

Som jag uppfattade av terpentin så skadar den växter, i år kan jag skydda dom med plast och lyfta bort från pergolan, men nästa år och om 10 år...
då har jag väl vinranka överallt + allt annat skoj.
det måste finnas någon lösning.. som inte skadar växter....

Snälla hjälp mig!

wacko.gif Katah
Eleanor
Tryckat virke behöver du väl inte olja in? Känner du ändå att du "måste" så skulle jag göra det en varm höstdag när växterna ändå ska in i vila. Naturligtvis ska du iså falll välja linolja & terpentin 50/50. Terpentin är ju ändå en naturprodukt så den skadar växterna minst av alla lösningsmedel.
katah
behöver man inte olja alls tryckt virke???

Vi har även en växthusgolv ( mot husväggen) av tryckt virke och den börjar bli torr och få sprickor ( byggdes förra hösten)...
Ska jag inte olja den heller ?
gammelnalle
inte BEHÖVS men:

Så här sköter du tryckimpregnerat trä
Du behöver egentligen inte underhålla tryckimpregnerat trä för att det ska hålla, men om du däremot vill att det ska behålla ett fräscht utseende bör du olja in det med jämna mellanrum.

Ett altangolv blir grått med tiden eftersom träet påverkas av återkommande uppfuktning i kombination med UV-ljus. Oljan hindrar detta.

När du oljar trätrall eller altangolv, var noga med att se till att oljan eller lasyren inte rinner ner på marken mellan springorna eftersom det kan medföra en ökad brandrisk.

snott direkt ur Vi i villas hemsida... http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=S...=382&Cat=&sCat=

lycka till allihopa...

björn
katah
Tack ska ni ha båda Eleanor och nalle!

På något sätt litar jag mer på en anonym vän på nätet än anställda på färg/järnhandeln!!

Ny vet vad jag gör och varför!

En liten fråga till
unsure.gif , hur reagerar linolja-terpentin på aluminium, ska jag behöva skydda växthusramen före behandlingen?

katah
Eleanor
Det är bara att torka av aluminiumen om det råkar komma på den. Tycker du att det blir "fett" av linoljan så tvättar du av med terpentin & linoljesåpvatten. (Funkar säkert med den vanliga Grumme-såpan också...!).
katah
o-tack ännu en gång!

Katah
Xelma
Linolja är bra, den träcker lättare in om den är 60 grader, så värm den gärna i en gammal kastrull. Obs den kan antändas så ha lock berett.

Om linoljan är varm behöver du inte terpentin, dessutom är lösningsmedel så "förgasande" att det inte hjälper oljan att tränga in så värst mycket.

(Allt enl. Fönsterhantverkarna i Ystad, Allbäcks, som också tillverkar och säljer rena linoljeprodukter sen 70-talet)
katah
oij, vad intressanta sake man får lära sig...

jag kommer förmodligen behandla växthusgolvet under veckan som kommer och sparar pergolan till hösten....
Pirum
Linolja är det bästa. Den råa tränger in bäst. Att värma, som föreslogs, är nog bra men jag skulle inte våga göra det smile.gif Det räcker att med en trasa gnugga in linoljan i träet, friktionen gör att det blir varmt samt hjälper till att driva in oljan i träet. För bästa resultat ska detta upprepas tills träet är helt mättat, då låter man linoljan härda.
Linolja med lösningsmedel är tunnare, går in i träet längre även utan gnuggning, och torkar snabbare, men den behöver fortfarande härda. Åtminstone ett par dagar, jag är inte säker.

Linolja är för övrigt ett väldigt bra skydd för trädgårdsredskap. En del bönder smörjer in redskapen med SPILLOLJA inför vinterförvarningen, jösses
Linolja har en lång tradition som rostskyddsmedel, speciellt blandat med diverse blyföreningar (blymönja etc). Bly är såklart tämligen förbjudet för de flesta, men ren linolja, påstruket tunt men täckande, och sen härdat, det är bra det smile.gif Blir lite mörkare när det härdat, så på blank metall så kanske det inte ser alldeles vackert ut i en dels ögon. Jag tycker dock att linolja är fint, och smörjer in de flesta metallredskap som sagt.

Var försiktiga bara, trasor etc kan självantända.
Xelma
Jag brukar föna in linoljan för att slippa värma den på spisen. Optimalt är en golvläggarfön, men det har ju inte alla. Jag avråder fortfarande från lösningsmedel, du tappar lite vitsen med miljövänlig linolja om du spär den med kemikalier. Värm hellre, eller bara stryk i solen. Lösningsmedlet dunstar till stor del, så det är bara en liten del som "hjälper" oljan.
katah
Vad ni kan !!
Tack snälla alla !!!

biggrin.gif

Katah
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon