Härja
Många köttätande växter vill ju stå på ett fat som är fullt med vatten hela tiden. Så jorden ständigt är mycket fuktig. Jag undrar om man kan plantera om dem i större krukor å ha många i en kruka? Fast man vattnar mycket så jorden alltid är fuktig.
Någon som kan ge mig lite skötseltips?
Tack!!!
smajlizz
Vad det gäller köttätande växter som venus flugfälla tex. så trivs de bättre i annat substrat än jord, tex vitmossa går utmärkt! Går att plocka ute i skogen, låta torka och sedan plantera i smile.gif Tänk bara på att det ska vara "riktig vitmossa" (Sphagnum). Annan mossa kanske också går bra men det vet jag inte så mycket om.
Tror nog att man kan ha flera i en större kruka, bara det alltid är fuktigt så trivs de nog smile.gif
Smed
Annan mossa går inte bra! Bland mossorna är det bara vitmossa som gäller, gärna levande. Annars är det torvmull du ska använda, gärna utblandat med sand, perlite och/eller de minsta leca-kulorna. Glöm inte att Sarracenia, venus flugfälla, vissa tätört och vissa sileshår vill övervintra svalt och mörkt. Kannrankorna, Nepenthes, ska inte övervintra.

/Smed
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon