Full version: Vinstock
fleischer
hej på er.

Jag har skrivit här några gånger om min vinstock, som inte gett någon frukt mer än några små små russinsliknande druvklasar (kanske två per säsong). Inför vinterbeskäringen tog jag ett hastigt beslut. Min stock är U-formad, ca 4-5 cm i diameter. Tidigare har jag beskurit den ända ner till detta U. Sedan har låååånga rankor kommit ifrån den, men som sagt, inga fruktämnen.

I vintras gjorde jag istället så att jag sparade ett gäng rankor som gick upp från detta U (de går rakt upp i en spalje). Jag klippte förstås, men sparade ca 20-25 rankor från U:et på omkring 1 meter, upp i spaljen. På dessa, nu förvedade, ca 1 cm tjocka "pinnar" kommer säsongens blad.

Det jag undrar över, hur hanterar jag de rankor som nu kommer ifrån de förvedade "pinnarna"? Det har kommit något bladpar, och jag kan redan se fruktämnen, alltså väldigt tätt intill pinnarna..detta på en ranka som är ca 5 cm lång. Ska jag sedan beskära ett bladpar efter frukten (det blir inte alls långa rankor ifrån de förvedade pinnarna då, men troligen blir det mycket sol), eller låter jag dem bara växa sig jättelånga?

Kan förtydliga med bilder - sorry om jag inte lyckats förklara, men har förhoppningar om det!

mvh

HÅkan - Gisebo (äppelodlingen i småland)
Åsa, mälardalen zon 2
Låt vinrankan vara ett bra tag till sommarpinceringen gör man när frukterna har utvecklats en del ofta brukar den första sommarbeskärningen göras runt början av juli så någon brådska med sommarbeskärning är det inte.
smajlizz
Det verkar bra att du har låtit några rankor blivit kvar och att dom blivit förvedade. Kanske behöver den växa till sig lite för att ge frukt? smile.gif
Mina föräldrar har två olika sorters vindruvor hemma, varav den ena fått växa till sig ordentligt och tagit över halva uterummet där de är planterade smile.gif Varje år får den massa klasar med (ej russinliknande) druvor! tongue.gif
fleischer
hej vänner!

Det är dags för en uppdatering. Måste först säga att det är genom Era råd som jag har hanterat min vinstock.

Det är nu några månader sedan jag skrev, och jag har låtit vinstocken växa till s igår (9/7). Det har kommit mycket fruktämnen på den (inte överdrivet, men kanske 20 klasar av varierande storlek). Jag har då klippt ner min vinstock så att jag har sparat ett eller två bladpar utanför klasen. De rankor som inte burit frukt har jag klippt ner till ungefär 5-7 blad. Detta för att få växtkraft.

När jag sedan vinterbeskär stocken, efter att den har fått frukt antar jag att jag gör rätt i att låta ha växt till sig ytterligare lite till, eftersom det uppenbarligen gav resultat iår?

Första frågan: har jag uppfattat sommarpinceringen rätt?

Andra frågan: ska jag gödsla min vinstock på något sätt (står intill husvägg)

mvh

Håkan
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det låter som om du fått till sommarpinceringen (själv ska jag nog pincera lite i veckan tror jag ska göra någon slags vinbladsdolmar av bladen). Göda vinrankan ska du nog inte göra nu utan i vår det brukar räcka med att ex. slänga på kogödsel eller liknande runt vinrankan och mylla ner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon