Vilket suveränt forum detta är!!! Jag lär mig massor om trädgårdar och växter varje dag och får alltid nyttiga och bra svar på mina frågor.
Nu till dagens fråga:
Jag köpte mig idag en pepparmynta som ska ut i "kryddlandet" (läs rabatten).
Myntan ska ju sprida sig något enormt har jag läst och att det är lämpligt att plantera den i en hink utan botten. Räcker det med en "barriär" som är ca 20 cm djup för att hålla den på plats?
Mvh/Anki
Den sprider sig delvis med röterna så en barriär är inte helt fel, men den frösår sig också så du måste passa blommorna då också. Annars så är dom ganska lätta att rycka upp, dom som hamnat lite fel
Ophelia
29-05-2005, 19:03
Den är ganska trevlig att rycka upp. Den doftar så gott!!
Skönt att veta, att dom är lätta att rycka upp menar jag men det gäller väl det som frösåtts.
Det som sprider sig från rötterna är väl inte lika lätt antar jag (kan mycket väl ha fel) och då kvarstår min fråga: Räcker 20 cm som barriär?
Mvh/Anki
Ophelia
29-05-2005, 20:11
Hmmm.....ja jag tror det. Utifrån det jag har sett är rotsystemet relativt ytligt. Självklart kan det ju vara bättre om barriären skulle vara lite djupare. Testa!
Jag har ett så pyttelitet "kryddland" som är avdelat från en blomrabatt och jag har hittat en lämplig hink (ca 5 l) att skära botten ur. Mer plats än så får inta mynta ta. Jag testar och ser om det blir mynta i hela rabatten

. Tack för hjälpen
//Anki V
ingrid fuxwall
29-05-2005, 22:11
Tyvärr är det nog så att myntan har en förmåga att beblanda sig med andra växter, fast kanske mest andra släktingar att man inte kan vara säker.
Sulawesii
30-05-2005, 09:19
Jag har en mynta som växer fritt och en som växer i en kruka nedgrävd i rabatten. Och jag måste säga att jag är såååå trött på myntan som växter fritt! Den kommer upp överallt där jag inte satt den (inte alls där den ska vara). Jag tycker att den är superbesvärlig, så jag skulle rekommendera att sätta den i stor kruka med dräneringshål innan du gräver ner den!
Om man sätter en barriär ska man även se till att myntan "spiller över kanten" och rotar sig... Om grenarna blir långa och tunga kan de nämligen lägga sig ner, och om de faller utåt och kommer i kontakt med jorden utanför barriären kan de slå rot. Myntorna som jag har planterat hos mina föräldrar har "rymt" på just det sättet.
Olika arter av mynta (Mentha) korsar sig lätt med varandra sägs det, så om man har flera arter nära varandra kan man få frösådd mynta med konstig smak.
Lotta B
30-05-2005, 18:06
Mina myntor växer fritt och de sprider sig, men jag tycker dom är charmiga. Kanske kommer jag att ändra mig om några år... Jag flyttade ett par av dem och nu har jag hittat ett rotskott i gräsmattan, men jag skulle inte vilja vara utan dem.
Susanne i Linköping
31-05-2005, 13:23
Riktig pepparmynta är steril och frösår sig inte, har jag läst, men vissa fröhandlare säljer frö som de påstår är till pepparmynta så det förekommer en del fusk. Min pepparmynta frösår sig inte, men rymmer med utlöpare så fort den får en chans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.