Jill-Ulrika
(Nu när jag har gnällt om mina rökande grannar och fått avreagera mig lite tänkte jag ta upp en annan fråga av roligare slag.)

Min klematis har fått en större kruka och ser lite ensam ut där hon står med sina fyra lovande blomknoppar. Därför söker jag nu ett lämpligt och sött sällskap som kan dela kruka med klematisen. wub.gif

Det bör vara något som kan täcka jordytan utan att bli för hög eller gå för djupt och kväva rötterna. Gärna något som tål att stå i skugga men ändå blommar fint, och kanske viktigast av allt inte drar på klematisen något otäckstyg som bladlöss eller annan ohyra och sjukdom.
Själv funderar jag på någon näva av nåt slag, kan det gå? unsure.gif
Kom gärna med andra förslag.
Kajsa
Skulle valt en söt fuchsia och en Hosta i vackra bladfärger, båda gillar lite skugga. Fuchsian blommar tills frosten tar den, finns i många storlekar.
grodchen
Har du något tema på din balkong som du vill följa? Vill du ha blad eller blommor? Hur mycket plats har du?

I år testar jag med vit strandkrassing runt min klematis som jag har sått på plats. Den ska dofta honung, vilket passar utmärkt för en kruka i näshöjd! Får se om det hinner växa till vettig storlek.

Ett annat alternativ är att köpa slit-och slängblommor som du trycker ner runt din klematis. Några vackra murgrönor kanske? De fina brukar ju inte vara så tåliga, tyvärr. Eller Million bells?

Här är ett annat alternativ som kan funka:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/primula/ly...im/lysinum.html
penningblad.
Har ingen erfarenhet av att olda i kruka, men den är en överlevare i naturen.
Den säljs även med limegröna blad har jag för mig.
Zaz
...strandkrassing är ett fint ettårigt alternativ, likom helichryssum. Men om du vill ha flerårigt så finns det många fina nävor att tillgå (det har jag själv runt min klematis! wub.gif ) ..men om du vill ha nånting lägre och flerårigt så är aubretia inte alls så dumt!
..annars, om du vill ha nåt lite häftigare kan du plantera en duvnäbb ( lotus berthelotii), men den måste in till vintern, då den funkar som en vanlig krukväxt... Himla läcker grej! wub.gif wub.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Zaz @ 01-06-2005, 20:58)
...strandkrassing är ett fint ettårigt alternativ, likom helichryssum. Men om du vill ha flerårigt så finns det många fina nävor att tillgå (det har jag själv runt min klematis! wub.gif ) ..men om du vill ha nånting lägre och flerårigt så är aubretia inte alls så dumt!
..annars, om du vill ha nåt lite häftigare kan du plantera en duvnäbb ( lotus berthelotii), men den måste in till vintern, då den funkar som en vanlig krukväxt... Himla läcker grej! wub.gif wub.gif

Dilemma detta med att duvnäbben måste in till vintern. Antingen får det vara något tåligt eller ettårigt. Det kanske vore bäst så kan man variera sig när man tröttnat. Men duvnäbb lät intressant ska googla lite på det. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon