LadyAdina
Har just fått en rätt stor ampelfackla av svärmor, som var tvungen att rensa bland sina krukväxter inför flytt till mindre lägenhet (nämen ojjj, var jag framme och norpade åt mig några??? tongue.gif ). Den har hängt högt upp i taket så jag tog och gav den ett litet skönhetslyft, dvs plockade bort skräp på jordytan och kapade av torra "stänger" som blivit kvar när hon tagit skott från den.

Då insåg jag att den nog egentligen har en alldeles för stor kruka och dessutom tror jag att den inte blivit omplanterad på ett bra tag. Problemet är bara att den just är på gång att börja blomma. Bör jag vänta tills den blommat över innan jag gör något åt den eller klarar den av en flytt under blomningen?

Dessutom funderar jag lite över var jag ska ha den. Det rekommenderas ljust, men jag undrar om någon har erfarenhet av en något mörkare placering som har fungerat? Den har inte hängt så överdrivet ljust hos svärmor.

Och vad gäller beskäringen så har vissa rankor blivit väldigt kala nästan ända ner. Vågar jag beskära dem ända uppifrån basen? Har sticklingar på rotning som jag ska plantera ihop med moderplantan så småningom för att fylla upp, men kanske man skulle våga beskära moderplantan en del för att få den finare? (Den är visserligen redan fin som den är, men man blir ju nästan aldrig nöjd med sina blommor fast de hemma hos andra skulle sett väldans fylliga och vackra ut!)

Väldigt glad om någon kan tipsa mig om dessa saker! biggrin.gif
carol
Jag har en ampelfackla och min erfarenhet av den är att de är ganska tåliga. Min står i ett västerfönster med en sån där rullgardin för i nån slags bambu eller nåt. Så jätteljust är det inte, men tillräckligt för att den ska blomma och växa nåt djuriskt. smile.gif Hänger du den för mörkt orkar den nog inte blomma. Har tänkt länge att jag måste flytta den för att den står för trångt nära fönstret, men det har inte blivit av så den växer bara åt tre håll, men det går bra ändå. Jag har inte beskurit den någon gång men om du inte tar bort för mycket på en gång så är det nog inga problem. Jag skulle vänta tills den blommat klart. Ampelfacklan är en något spretig växt och ska vara det så försök inte forma den till perfektum, den gör nog som den vill ändå. biggrin.gif

Lycka till!
LadyAdina
Tack ska du ha! biggrin.gif

Spretig får den gärna vara, men jag skulle vilja ha bort det där kala som gör att den ser lite risig ut, och den lite tomma mittendelen av krukan. Men jag väntar med allt tills den har blommat över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon