LadyAdina
... fast har tjockare blad och är lite glansig om jag minns rätt...

Jag har så svårt att få mina murgrönor att överleva, men bladen är en av mina absolut största favoriter, så jag funderar på att försöka få tag på något exemplar av den här som till utseendet liknar murgrönan. Men vad i hela världen var det den hette nu igen???
Zazu
vaxranka, senecio nånting
iscah
jag har också lite svårt att hålla liv i murgröna. och det fungerade precis likadant med vaxranka. den tvärdog. den med kan väl tilläggas. numera håller jag mig till hoyor! rolleyes.gif
LadyAdina
Aj då, är den svår den också? Jag hade fått för mig att den var lätt... unsure.gif

Jag viiiiiill inte vara utan både murgröna och vaxranka! Buhuuuu! sad.gif
susan.e
Vaxranka är känslig för övervattning, vattna försiktigt alltså. Jag har min i norrfönster ~ den växer massor och är jättefin.
m-l södra halland
sommarmurgröna
http://www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskr...560&Steg=BLOMMA

mvh
carol
Jag har också förlorat en del murgrönor innan jag lärde mig hur man sköter dem. sleep.gif Murgrönan drar lätt på sig ohyra om man är oregelbunden med vattningen. Tips är att vattna den regelbundet, låt den inte torka ut för mkt, övervattna inte. Spraya gärna med vattenflaska på bladen då och då så höjer man luftfuktigheten och hindrar ohyran från att få fäste. Ställ den så att du kan hålla bra koll på den. Så länge den växer och är grön och fin mår den bra. smile.gif
LadyAdina
Jag har nog provat alla slags vattningar och sprayningar, men det verkar som att de bara inte vill hos mig. En har jag torkat ihjäl, en har jag vattnat ihjäl och andra har bara dött utan att jag vet varför.

Jag har tre för tillfället; en ganska nyköpt som har börjat tyna bort, en liten planta bestående av sticklingar från en döende planta, som jag satte i jord för någon månad sedan som inte vill växa en millimeter, samt en lite större planta också bestående av sticklingar, fast denna gång var det svärmor som lyckades ta livet av sin och jag fick sticklingarna för att försöka rädda dem. Den sistnämnda fick blixtsnabbt massor av rötter så jag hoppas att jag ska kunna hålla liv i den! rolleyes.gif
lolo
Glansslinga är ett annat namn för den murgröneliknande växten. Senecio macroglossus är det latinska namnet enligt min krukväxtbok. Jag har också haft problem med min glansslinga tidigare, trodde att den skulle dö i vintras. Men jag tog vara på ett orotat skott, resten slängde jag. Och detta orotade skott rotade sig först i vatten, sen planterade jag det i jord och nu växer den väldigt snabbt och ser ut att äntligen må bra. Har den i norrfönster och låter den torka upp ganska mycket. Den har brokiga blad - väldigt snygg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon