mejram
Hej alla kloka och erfarna odlare. Jag är glad amatör och har just fått mig ett litet nektarinträd till balkongen. Men hur ska jag ta hand om det? Det har fått en jättestor kruka och lecablandad jord. Vilken näring ska det ha? Full sol eller halvskugga? Kan det stå kvar ute på vintern om jag isolerar krukan? Kan jag plantera blommor runt stammen i krukan? .......

Ja, jag vill veta allt smile.gif
kristerh
Du måste skola in trädet innan du har det i solen, dvs ställ det i skuggan i ett par veckor eller om du inte har möjlighet till det släng en fiberduk över den om det är soligt, när du har gjort det trivs den utmärkt i solen.
Försök hitta lite lera att blanda ut jorden med och lite barkbitar, den vill gärna ha lite "sur" jord om jag förstått det rätt wink.gif
Jag ger min speciell citrusnäring, det finns en speciell sort som är xtra stark,
Den måste du ta in på vintern, den klarar inte minusgrader.
Och visst kan du plantera blommor runt stammen om du tycker att det är snyggt.
krister
kristerh
Göm mitt tidigare inlägg iallafall ang jorden, jag läste "klementin" så här på måndagen wink.gif unsure.gif
Om du skall ta in den eller inte kan jag nog inte uttala mig om men jag gör det ändå wink.gif du kanske skall lyfta in den i nåt rum där temperaturen håller sig över 0 på vintern, det gör inget om det är mörkt eftersom den fäller bladen o går i vila.
krister
mejram
Tack så mycket för tips! Fiberduken ligger redo - idag verkar det dock inte vara risk för sol....
kristerh
Du behöver inte använda fiberduken om den kommer från någon plantskola
och det gör den förmodligen, då har den redan stått ute och vant sig.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon