Har ett par övervintrade smultronplantor på balkongen. Tyvärr fulla av bladlöss. Jag har försökt ta bort de värst angripna bladen (typ alla

) och klämma ihjäl så många jag orkat. Detta räckte inte på långa vägar så jag beslutade att testa såpalösning som jag läst om.
Nu vet jag inte om jag gjort rätt - jag blandade lösningen 1-10 och sprayade på med duschflaska ganska rikligt. Dagen efter hade faktiskt de flesta lössen försvunnit.
Men plantorna såg ju ack så trista ut.... Svarta sorgkanter på blad och blommor. Och nu några dar senare börjar lössen komma tillbaka.
Kan man såpaspraya hur ofta som helst? Ska man duscha av med vanligt vatten efter såpan för att skona växten? Ska man spraya jorden också? Kanske byta översta jordlagret i krukan? Kommer bären att smaka såpa?....
Alla tips och tricks är välkomna
jes / københavn
29-05-2005, 19:34
hej mejram
her er hvordan jeg plejer at gøre og det virker for mig.
Tag en vandforstøver der kan rumme ca. 1/2 liter. hæld 1 dl. husholdningssprit i og fyld op med vand så vandforstøveren er næstenfuld. Hæld et pænt tryk opvaskemiddel i blandingen. Vend vandforstøveren et par gange så det hele er blandet sammen og sprøjt så, hvor bladlusene er. Jeg har endnu ikke fundet nogen plante som ikke kan tåle denne behandling.
god sommer
jes
jes / københavn
29-05-2005, 19:37
ups - glemte lige
og du skal ikke duscha av med vanligt vatten efter spraya för att skona växten?
mvh
jes
Nej, jag tänkte väl att man kanske skulle behöva "tvätta bort" såpan efter en dag eller så när lössen dött. Det verkar som den blir så ledsen av behandlingen. Såpa på bladen gör dem väl extra känsliga mot solen.
Hejsan!
Jag hade samma problem, såg på någon sida att man kunde ta matolja och vatten. Jag tog bara ´matolja, och ännu så länge lever smultronen, men ICKE lössen! (Dom kvävdes)
Lycka till
Åsa - Alingsås
01-06-2005, 22:06
Sprayade du matolja direkt på plantan? Jag har idag hittat löss på några klint-plantor och tänkte ta mig ut med såp-vatten i morgon... Ska man hellre använda matolja alltså?
Jes: förstår jag dig rätt? Hade du blandat 1 dl ättiksprit (?) med vatten i en sprayflaska och sedan hällt i lite diskmedel? Det lät ju intressant...
De är för äckliga de små krypen, hur som helst. Och de jädrans myrorna är redan där och hjälper till...
Jag är ledsen, -jes / köpenhavn, men jag vill nog säga;- TOLK SÖKES!!! Spotta ut kockosbollen och försök igen! Jag förstår ingenting!
Magnus.
För mig fungerar 1liter vatten 1dl såpa.
Enda nakdelen är att det luktade lite såpa nästa morgon i växthuset.
Plommonträden ute klarades med envis sprutning.
Har läst att lite sprit i kan förstärka efekten ? (0,05 dl)
JÅJ
CITAT (Åsa - Alingsås @ 01-06-2005, 23:06)
Sprayade du matolja direkt på plantan? Jag har idag hittat löss på några klint-plantor och tänkte ta mig ut med såp-vatten i morgon... Ska man hellre använda matolja alltså?
Jes: förstår jag dig rätt? Hade du blandat 1 dl ättiksprit (?) med vatten i en sprayflaska och sedan hällt i lite diskmedel? Det lät ju intressant...
De är för äckliga de små krypen, hur som helst. Och de jädrans myrorna är redan där och hjälper till...
Japp, jag sprayade direkt på! Jag tänkte att funkar det så funkar det. Hellre då lite döda smultron än en invasion av löss i hela trädgården!
Mvh Åsa J
Jag sprayar med blandning av 0,5 dl t-röd, 0,5 dl grönsåpa och 5 dl vatten. Upprepa efter 2-3 dagar och spraya även jorden och stammen.
På smultron och annat ätbart hade jag bara tagit bort dem med fingrarna och sprutat med vatten, lite starkare stråle.
Ophelia
22-06-2005, 08:19
CITAT (jes / københavn @ 29-05-2005, 20:34)
hej mejram
her er hvordan jeg plejer at gøre og det virker for mig.
Tag en vandforstøver der kan rumme ca. 1/2 liter. hæld 1 dl. husholdningssprit i og fyld op med vand så vandforstøveren er næstenfuld. Hæld et pænt tryk opvaskemiddel i blandingen. Vend vandforstøveren et par gange så det hele er blandet sammen og sprøjt så, hvor bladlusene er. Jeg har endnu ikke fundet nogen plante som ikke kan tåle denne behandling.
god sommer
jes
Fungerar det mot andra skadedjur?
Jag sprejar på en såpspritlösning bestående av: 1 dl såpa, 1 msk T-Röd och fyller upp till en liter med vatten. Sprejar på bladlöss och larver på mer ansatta växter, annars bara vatten med hård stråle + handplockning.
Alltså jag har invasion av bladlöss... På min fläder, i ligusterhäcken samt i äppelträden...Frågan är om man kan spraya T-röd&såpalösning på fläderbusken och sedan göra saft av blommorna?? Det är ju därför jag köpte min fläderbuske...
Jag bekämpar ogräs med ättika så jag tror
inte att det är ättikssprit som Jes avser....
Mulle
jes / københavn
22-06-2005, 19:13
Hej igen
Undskyld, men jeg har ikke fulgt med i tråden, men nu er jeg her igen.
Nu er jeg ikke så god til Svensk og jeg ved ikke hvad ättikssprit er.
Det jeg mener er husholdningssprit (Denatureret ethanol). Det vanliga men bruger når man pudser fönster ock spegla m.m.
Altså:
1 l. vanlig vand.
1 dl. husholdningssprit (Denatureret ethanol)
ca. 1,5 cl. vanlig diskmedel.
Om det fungerar mot andra skadedjur vet jeg inte.
sommer :-) fra Jes
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.