Full version: Köpa persika!
Jesper89
Hej!

Jag har gått i flera år och längtat efter att få köpa ett persikoträd.
Nu vill jag ställa några frågor till er med mer kunskap än mig.
Jag bor för övrigt i mälardalen, zon 2, i mycket skyddat läge.

1. Kan man plantera på hösten?
2. Vilken sort är bäst?
3. Gör det bra att ha persika som fristående träd? (Jag har fått många olika regler om att det måste vara spaljerat...)

Tack på förhand!!!
Ophelia
Låter himla intressant med att odla persika. jag har hittat två länkar du kanske har användning för:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10879&a=256310

http://www.odla.nu/fs/articles/file_260-1.html

smile.gif
Thomas Wahlqvist
Jag rekomenderar Riga.
Ny och tidig sort.
JonasQ
Hur stor kruka skulle ett frost behöva? Ifall man skulle flytta in det över vintern de första åren. Kan iofs bli lite svårt när man tittade på länkarna ovan och såg hur stora de blev snabbt.
Mi70
Hej, jag har en frost som är planterad -00, den står mitt i trädgården dock i en upphöjd bädd och är nu mycket stor, grenarna når upp till andra våningen på huset. Förra året bar den frukt, över 90 persikor! Jag bor också i Stockholmstrakten (Hökarängen). I år blir det tyvärr ingen frukt då blommorna frös bort i frostknäppen som kom i april.... Den har burit frukt fyra somrar i följd (-02, -01, -03, -04) och blommat snällt varje år, så jag tror sådana här misslyckade år, tillhör ovanligheterna! En frost blir för stor att plantera i kruka, och nästan för stor att spaljera mot vägg också. Se gärna bilder i mitt album på min frost!
Cilla
Jag skulle inte ha planterat senare än augusti, men det är mer på känsla och vad som är brukligt med lite zonkänsliga växter än erfarenhet av just persika.

Man kan ha persika fristående men man bör lacera den vindskyddat och på ett varmt ställe i trädgården där markerna vaknar tidigt. När man spaljerar persika sätter man trädet mot en vägg och beskär den i fri form, dvs så att grenar inte petar ut. Man styr inte persikospaljéer på samma sätt som man gör med kärnfrukt eftersom den inte bryter skott på samma sätt.

Det finns många som lyckas bra med sorten Frost men det finns nog fler som har krussjuka i hela trädet. Jag skulle provat en av de nya sorterna. eller planterat två persikosorter...
Jan af Lisö
Jag blir så avundssjuk på Er alla som lyckats så bra med Frost, min har hittills get mig bara besvikelser. Planterad på Lisö i Södra Stockholm, stället ansett som god zon II. Fristående i trädgården.

2002: Köpt hos Zetas och planterad. Gav 2 persikor, en stor och en liten. Jättegoda. Beskuren enligt instruktionsboken (Nya beskärningsboken)
2003: Sex blommor, inga frukter. Massa frusna grenar, sedan massa krussjuka, men sedan såg trädet fint ut och växte ordentligt. Beskuren enligt instruktioner på hösten
2004: Ca 20 blommor, ett litet kart som ramlade av vid midsommar. Krussjuka, men sedan återhämtade sig trädet och växte fint. Inte beskuren under hösten alls
2005: Inga blommor, massa grenar som i vintras såg jättfina ut, men nu växer det nya blad/grenar bara på ett fåtal ställen, verkar att många grenar är torra/sönderfrusna. Trädet är inte längre än drygt 2 meter.

Vote tacksam för tips hur man lyckas lika bra som alla de på svt-länken, för just nu börjar jag känna att trädet är långsamt på väg mot öppna spisen.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att spaljera trädet mot en vägg eller ett plank.
Cilla
Krussjukan kan man inte göra annat åt än att knipsa bladen, men om det blir en stor del av bladmassan är det nog bättre at låta dem vara till dess trädet bruti och utvecklat frukten. Sedan kan man vara med i skaran som påpekar för handeln, E-plantsystemet och andra att de sroter som finns i handeln är urusla för att så många får krussjuka. de osm inte får det är undantag.

Infrysningen handlar ju dels om att ingen sort hittills är helt härdig hos oss, men naturlitgvis också om växtplatsen. Ju mer vindstilla desto bättre chans att inte få infrysning, och ju mer sol på sommaren den får också förstås. Kanske ska du sätta en persika till mot en vägg och testa medan du väntar på ditt trilskande fristående träd?

Torka är ju en annan vanlig orsak till att persikor mår illa. Vattna som tusan när grundvattennivåerna sjunkit och när det blir torrt - särskil om trädet står intill vgg. Sätt ringblomma vid trädets rötter. När de slokar - vattna rejält.

Jag testade en liten dvärgpersika förra året som växte till sig mycket fint. I vinter frös det mesta ned trots skydd och det som överlevde är så krussjukt att trädet kommer att läggas på komposten. Nu vet man det - dvärgpersikorna kan bli så krussjuka att man tror att det är höst redan på våren. Förra året kostade de 100 kronor - i år tar de både 3 och 400 spänn för dem.
Mi70
Min erfarenhet är att frosten blir bättre ju äldre den blir. De första åren var mycket torrt och dött efter vintern, mycket krussjuka etc, och endast delar av trädet blommade. Förra våren gödslade jag trädet rejält med hästdynga, och det står som sagt lätt upphöjt, i en bädd liksom, vet inte om det hjälpt. Jag brukar också vattna med spridaren. I vår var det minimalt av grenarna som frusit, jag har heller aldrig beskurit trädet annat än just rensat bort det döda. Förra året hade jag nästan ingen krussjuka heller.

Jag har faktiskt inte fått klämm på om man BÖR/SKALL beskära frosten, men då jag låtit bli, och fått bra resultat, så fortsätter jag så! Trädet växer mycket, nu når de översta grenarna till andra våningens fönster, stod det intill huset skulle man kunna plocka persikor från sovrumsfönstret..... rolleyes.gif tongue.gif

Jag undrar hur stort det kan bli?
JonasQ
Jag har möjlighet att sätta min frost vid vägg egentligen i vilket väderstreck som helst. VIlket läge är att föredra? Tyvärr så är sydväggen ganska (väldigt) blåsig. Övriga vädersträck ligger i lä mne har skogga stora delar av dygnet av omkringliggande skog och annat. Kan man göra ett "vindskydd" åt trädet som man tar bort i slutet av maj när den värsta faran är över? Tyvärr vet jag av erfarenhet att dylika åtgärder oftast glöms bort på hösten...
Cilla
Jag skulle satsat på söderväggen iallafall tror jag, persika behöver sol för att bli bra. Säkert satt ut ett körsbär eller något annat som vindskydd också. Eller spaljé som fick sticka ut från väggen, blomstra med något och läa persikan.
Vilken vägg du än väljer - sätt trädet en bit ut lite snett mot väggen och spika upp en spaljé med ordentliga distanser, minst 10 cm från väggen. Att klämma in persikogrenar tajt är inte roligt, och ibland är det bättre att sticka in dem än att binda dem mot spaljén. Satsa förresten inte på någon "fjösspaljé" so bara håller et par år. Rejäla doningar ska det vara, och det är lätt att bygga själv.
lyckero
Thomas Wahlgren, du rekommenderar Riga, men var kan man köpa den?
mvh
Lyckero
Anna_Panna
Hur ser krussjuka ut?

Vi planterade ett Frost i augusti förra året. Vissa delar av trädet ser halvdött ut. Kanske har vi vattnat för dåligt, för det ser onekligen torrt ut. Men några av grenarna ser pigga ut, så det kanske kan komma igen om vi börjar vattna det ordentligt i fortsättningen.

unsure.gif
Thomas Wahlqvist
Vet inte vart man hittar RIGA.
Har följt utvecklingen av trädet under flera år.
Åke Truedsson hittade den i Baltikum och den är enligt utsago den bästa för Svenska förhållanden.
Den skall finnas tillgänglig i år.
Tydligen så skall den kunna odlas mitt i gräsmattan som vilket äppelträd som helst.
God frukt, frisk och härdig.
Någon på forumet som snubblat på en RIGA?
Mi70
Problemet med iallafall en uppstammad frost mot en vägg är att den redan tidiga blomninen blir ÄNNU tidigare på grund av den extra värmen från väggen. Isåfall måste du täcka trädet med säckväv från vårvinter till tidig vår, för att få blomninen så sent som möjligt.... Ett fristående träd blommar precis i tid, knappt, för att bli pollinerat....
Cilla
För att hitta och få tag i persikan Riga eller någon annan växt och få den till det ställe man bor finns måga knep:

- Ring till det ställe du hört säljer den, eller till den som vet något om den, här Åke Truedsson. Tag reda på varifrån den kan köpas.
- Ring till din lokala plantbutik och säg var den finns att köpa och att den säljs i andra plantbutiker minsann.
Thomas Wahlqvist
Jag har mejlat lite och snart får vi veta mer, hoppas jag.
En cliffhanger..........
Cilla
Berätta gärna mer om det är en ovanlig elelr ny sort Thomas!
Thomas Wahlqvist
Hoppsan, nu har jag gått händelserna i förväg.
Jag har följt Riga i div litteratur och väntat och väntat.
Riga är klar för försäljning 2006.
Sorry...
Men vi skall komma ihåg att fråga efter RIGA framöver.
J-son
Jag känner igen mig i Jan af Lisös problem. Mitt träd verkar också ha tagit skada av vintern. Knopparna har fryst på något sätt,kanske av frostknäpparna på vårkanten. Grenarna verkar dock vara vid liv och de
gamla knopparna stöts bort av trädet. Jag tänkte vänta med "öppna spisen" ett tag och se om det kommer nya bladknoppar.Några knoppar har
klarat sig och det märkliga är att det verkar vara dem i de sämsta lägena.
Cilla
Min dvärgpersika klarade vintern illa trots vinter- och vårtäckning. Rot, stam och ett par av de lägsta grenarna överlevde men bladen är så fulla av krussjuka att jag kanske kommer kasta trädet på tippen om det inte skärper sig.

Jag trodde visserligen aldrig riktigt på den här dvrgvarianten, men det är kul att testa. Den har stått i gynnsamt läge, snarare zon 2 än 3. Antagligen ska man ha denna som pelargon, dvs ställa in under vintern. Om man ska ha den alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon