Hej! Jag har en ganska stor alm och en lönn som jag vill ta bort en del på. På almen vill jag ta bort några större grenar för att ge rum åt ett par körsbärsträd. När det gäller lönnen så vill jag ta av toppen på den, göra den mindre hög och mer rund.
När är den bästa tiden för att göra dessa ingrepp? Någon som kan hjälpa mig?
Tack på förhand!
/Karin
Toppkapning av lönn vill jag avråda ifrån om det inte gäller ett ungt träd som du vill formbeskära varje år (=klippa unga skott). Inga träd får en frisk fortsättning av att få den viktigaste krondelen kapad. Om du tittar på en uppvuxen lönn ser du hur "noggrann" arten är med konturen på sin yttre krona. Lönn är ett blödarträd, formbeskärs i juli-augusti.
Almen kan du stamma upp. Om det blir stora snitt är detta starkt förkortande av trädets liv. Men alm är en art som är utrotningshotad i landet söder om Gävle pga almsjukan, så du kanske blir av med den ändå. Eller har chans att få behålla en av de sista, vem vet. Torra dagar i juli och augusti kan man göra sådana ingrepp på alm.
Hade jag själv en alm skulle jag vara mycket mån om den och inte göra ingrepp alls.
Hej igen!
Tack för svaren!
Men jag skulle kunna ta av tunnare skott på lönnen iaf? Den står invid en bergskant och jag vill inte att den ska bli för stor (större) för att jag är rädd att den inte står så stadigt invid berget, vill ju inte att den ska tippa om vindarna blir för hårda...
Almar har jag fler, inte lika stora som den jag vill skära på dock... Visste inte att den var hotad. Bor i södra Östergötland. Vad är almskukan? Hur ser man om man har den?
Det planteras i princip INGA nya almar, eftersom man vet att de flesta kommer att dö. Lite mera info om
almsjukan
Almsjukan kan du läsa mycket om med en sökning på google. Det är en kärlsjukdom som dödar almbeståndet i hela landet och mycket snabbt söder om Gävle. Städerna i söder har tagit ned tusentals döda träd och i städer som malmö och nu Stockholm gapar gator tomma när städernas största träd måste ta ned, liksom gårdar, parker, landställen mm. Träden dör på 1-2 växtsäsonger från det att den smittats och ett träd smittar de andra i närheten på rekordtid. Ingen fungerande behandling finns. För att se om ens alm har torkskada eller almsjuka måste man kunna träddiagnostik.
Om det gäller att vindstärka en lönn är kapningar av äldre ved det sämsta man kan göra. Klipp i års- eller fjolårsskott leder till tätare förgreningar och grenverk och det kan ge mer vindfång än en lönn som anpassar sig själv efter förhållandena. Träd är bra på att anpassa sig efter växtplatsen, men om du är orolig för att trädet är ett riskträd, kontakta en arborist.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.