gammelnalle
Tänk vilka idiotiska frågor som poppar upp i hjärnkontoret ....

tur man har er att fråga.. ni vet ju allt!
Ophelia
Skulle kunna vara "Bergs-lagen" då bergsmännen arbetade tillsammans och dessa lag kallades för bergslag. Det fanns ett antal bersgslag och ordet fick även betydelse för ett område. Tror det fanns mellan 15-20 bergslag.
LadyAdina
Hrmm, jag borde ju veta, jag som är född och uppvuxen i området... Men skämmas får jag väl när jag inte har en aning! wacko.gif
TeliaNet
CITAT (gammelnalle @ 29-05-2005, 20:36)

tur man har er att fråga.. ni vet ju allt!

låt mig gissa, du menar...
göte - borg
stock - holm
malm - ö
norr - köping
osv. huh.gif
zaaritha
Jag bor alltså i Missveden! Många skämt om Miss Sweden!!
Men--jag tror att namnet kan härstamma från t.ex. mittsvedjan??
gammelnalle
nej Claes... DEN HÄR gången gällde det faktiskt just "BARA" Bergslagen... smile.gif biggrin.gif

men visst.. det finns ju fler ortsnamn man funderat över... men i går gick jag och malde just på OM det är lagen eller slagen ...

må bra alla i den underbara majsolens sken... (i övermorron är det Juni..)
amaira
CITAT (gammelnalle @ 29-05-2005, 20:36)

Tycker jag inte tongue.gif .

En ganska klok fråga egentligen. Framför allt en fråga med SVAR.

Ortnamn betyder ju något, och har oftast en historia att berätta, och innehåller massvis med information!

Ophelia hade svaret vad gäller Bergslagen:
CITAT
Skulle kunna vara "Bergs-lagen" då bergsmännen arbetade tillsammans och dessa lag kallades för bergslag. Det fanns ett antal bersgslag och ordet fick även betydelse för ett område. Tror det fanns mellan 15-20 bergslag.

Visst är det häftigt? (tycker amaira sleep.gif wub.gif )

en länk
(klicka på "ortnamn" till vänser)
TeliaNet
CITAT (gammelnalle @ 30-05-2005, 06:39)
nej Claes... DEN HÄR gången gällde det faktiskt just "BARA" Bergslagen... smile.gif biggrin.gif

men visst.. det finns ju fler ortsnamn man funderat över... men i går gick jag och malde just på OM det är lagen eller slagen ...

må bra alla i den underbara majsolens sken... (i övermorron är det Juni..)

må bra och må bra, jag har ett IG att ändra på 2 veckor i ma B.
farbror B
CITAT
Göteborg Namnsponsring kan vara en ny väg att skaffa pengar! Arla mejerier kommer enligt uppgift att sponsra vår största flygplats med många miljoner. Kravet är dock att namnet skrivs ARLA-nda i framtiden. Andra platser som kan komma att få namnen omskrivna i sponsorsyfte är tex : LudvICA, COOPparberg och Iprenköping. Finansmannen Göte Borg har dock nekat att sponsra en stad på västkusten, men vill inte närmare berätta vilken.
Skrivet av mitty-facet Tor 24 mar 2005  

Apropå detta med namn alltså.. wink.gif
Lulle
Tog en paus i trädgårdsarbetet och landade på forumet som vanlig.

Nå vad kan denna ha för historia bakom sig tro?

Snopptorp vilket vi har här i Eskilstuna, han som namngav detta område hade väl vild fantasi. Plus att det ligger en konsumaffär i samma område som heter Triangeln.

*S*

Suss
gammelnalle
CITAT (farbror B @ 30-05-2005, 10:50)
CITAT
Göteborg Namnsponsring kan vara en ny väg att skaffa pengar! Arla mejerier kommer enligt uppgift att sponsra vår största flygplats med många miljoner. Kravet är dock att namnet skrivs ARLA-nda i framtiden. Andra platser som kan komma att få namnen omskrivna i sponsorsyfte är tex : LudvICA, COOPparberg och Iprenköping. Finansmannen Göte Borg har dock nekat att sponsra en stad på västkusten, men vill inte närmare berätta vilken.
Skrivet av mitty-facet Tor 24 mar 2005  

Apropå detta med namn alltså.. wink.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

och samma åt Lulle... (men jag vet inte hur man kopierar in två "Citera")

men för att FÖRSÖKA vara LITE allvarlig en sekund... (nu har det gått en sekund...)

ORTNAMN ÄR kul...

och Claes: LYCKA TILL med matten... (fråga om du behöver hjälp. Mig eller dina lärare..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon