Full version: Nu är det bevisat!
Maggan H
Sådde massor av Surfinior, men bara rosa och vita och planterade mina lådor och urnor efter mina markeringar, men döm om min förvåning när de alla visar sig vara blåa! Går alltså inte att ta frö om man vill vara säker på färgen. Men hur gör fröfirmorna för att kunna saluföra en viss färg? blink.gif blink.gif blink.gif ohmy.gif ohmy.gif
Elizabeth
ja. det undrar jag med wub.gif
Jeanette/västra götaland
Undrar vad jag får för färg på mina "Röda surfinor" som jag tog frön ifrån och sådde. unsure.gif

Kanske lite olika färger skulle vara fint i min ampel, man kan ju alltid hoppas... rolleyes.gif

Mvh jeanette
kerstin z5-6
Nej de är inte fröäkta -pollinerar sig vilt o är promiskuösa-openpollinated seeds kan man ibland se i frökataloger eller "vildinsamlat" då kan man inte vara 100 på blomfärgen, o annat med .. -inte ens från firmor
Annars försöker vissa ha en kontrollerad pollinering -se jelittos katalog tex där det är beskrivet med bilder
F1 hybrider är ännu värre -de kan vara sterila frö eller helt andra blomstorlekar o färger på avkomman ...

Rena arter kan vara mer eller mindre fröäkta - de med "namn" förökas med sticklingar eller rotbitar om man vill vara säker på en identisk avkomma

I fallet surfinia vet jag inte men det är vanligt att de återgår till grundutseendet -jämför pensee sådder som degenererar till styvmorsviol pyttar tillslut
Maggan H
Men då får man ju ta sticklingar tidig höst och förvara alla krukor frostfritt! Det går ju inte, var ska alla mina sådder då var i februari?? blink.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon