Karl-Göran Karlsson
När man köper äppel- och päronträd så anges ju ofta vilka sorter som måste finnas i närheten för att få en lyckad pollinering (med binas och andra insekters hjälp). Det här är ju sällan ett problem i stadsmiljö där det ju bör finnas gott om villaområden med olika fruktträd (för att inte tala om i koloniträdgårdsområdena).

Men vad händer om man råkar bosätta sig lite utanför tätorterna i glesbygden? Är det då helt kört när det gäller att ha sina egna fruktträd? Är man helt enkelt tvungen att sätta en hel uppsättning olika sorter i trädgården för att garantera skörd?

Skulle vara intressant att få veta lite mer om det här med pollineringen. Finns det inte självfertila äppelsorter? Det finns ju för plommon (t ex Viktoria). Jag själv har ett James Grieve träd som alltid ger bra med äpplen - det verkar helt okänsligt för väderleken - oavsett om det är en kall och uselt våt vår så blir det massor med äpplen i alla fall. Är James Grieve självfertil? Räcker det ibland med vindpollinering istället för binas hjälp?

Jag är på gång att sätta någon av sorterna James Grieve, Oranie, Mio, Melba, Katja eller Aroma i glesbygdsmiljö (dessa finns som E-planta i min handelsträdgård). Är det någon av dessa som är särskilt lämplig eller olämplig av denna orsak ur pollineringssynpunkt?

Vore väldigt intressant att höra er åsikt om detta.
wolkenkrabber
det räcker ju med två träd, eller så kan du skaffa ett familje träd med flera sorter inympat, eller ympa in en annan sort på trädet du köper
KURT
Äpplen är så vanligt (inkl vildaplar) att det sällan är något problem. Päron skulle möjligtvis kunna vara problem, päron är inte heller lika vanligt att få ympat med olika sorter.
JonasQ
Bäst att inte ta några risker med pollineringen biggrin.gif Jag har valt att plantera många träd, i dagsläget 22 fruktträd och mera är på inkommande. Min sambo tycker att det börjar likna en skog och är kanske inte så värst förtjust rolleyes.gif . Tyvärr insåg jag alltför sent att träd växer och har planterat dem lite för nära varandra gissar att vissa av dem kan börja pollinera sina grannar med "kroppskontakt" när de blir stora.
Cilla
Det finns fruktträd som är lätt pollinerade och tvärtom, som behöver mcyket pollen för att befruktas.

Bin är visserligen mycket viktiga för pollineringen, men flugor och humlor gör mycket jobb för vår frukt också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon