Annika Ljunggren
29-05-2005, 21:12
Min svärmor är snäll och brukar ta hand om våra blommor när vi är på semester, men detta år har jag köpt en änglatrumpet och den kräver väldigt mycket vatten...
Jag vill ju inte gärna tvinga henne att komma hit och vattna varje dag då det är en bit. Hur brukar ni göra? Har kikat lite och det verkar som det finns en del alternativ... Självattnande krukor och snören (?) som leder vatten är sånt jag har tittat på. Vad har ni för erfarenheter? Vi kommer att vara borta i kanske 3 veckor (ska på långvandring så vi vet inte säkert) och svärmor kan kanske komma hit var tredje dag eller något liknande.
Kanske det finns någon lösning som man kan fixa själv? En fundering var att ordna med en vattenreservoar, alltså att ställa krukan i en större kruka (eller hink) med grova stenar i botten och sedan fylla på vatten ganska högt. Fungerar sånt?
Tack på förhand!
/Annika
Nappflaska! Min mamma stoppar ner en hel stor petflaska, full med vatten, upp och ner i välvattnad jord (bara halsen i jorden så klart!). Då dricker jorden det den behöver och det brukar räcka med påfyllning var tredje dag typ. Gör ett test innan du åker så du ser att det fungerar!
/Sara
Helen B
30-05-2005, 12:19
CITAT (SaraS @ 30-05-2005, 11:56)
Nappflaska! Min mamma stoppar ner en hel stor petflaska, full med vatten, upp och ner i välvattnad jord (bara halsen i jorden så klart!). Då dricker jorden det den behöver och det brukar räcka med påfyllning var tredje dag typ. Gör ett test innan du åker så du ser att det fungerar!
/Sara
Så brukar jag göra med mina stoooora blomsterkrukor, ibland tar jag 2-3 flaskor. Det fungerar alldeles utmärkt!
Annika Ljunggren
31-05-2005, 06:28
Tack för tipset!
Ska prova med detta!
/Annika
pisanggoreng
31-05-2005, 07:15
CITAT (SaraS @ 30-05-2005, 11:56)
/Sara
Gör man hål i korken, eller har man ingen kork....?
Ingen kork! Är jorden fuktig stannar vattnet kvar i flaskan!
Chrihanna
31-05-2005, 08:49
Jag gjorde så för en blomma som jag hade på mitt förra jobb, den glömdes alltid bort att vattnas. Det fungerade kanonbra!
Men... Det var lite bökigt att fylla på, då man ska in i jorden igen med den. Det spills och det blir ganska blött.

Frågan min är om man kanske kunde skära loss botten (ja det blir ju toppen då när den står upp & ner...

) För att då lätt ösa på med mer vatten. Eller behövs det att det blir lite "baksug" i flaskan? Man kanske kan ha på lite gladpack över? Då dunstar det ju inte så lätt heller....
kristerh
31-05-2005, 10:31
CITAT (SaraS @ 31-05-2005, 09:22)
Ingen kork! Är jorden fuktig stannar vattnet kvar i flaskan!
fiffigt, måste testas
krister
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-05-2005, 13:38
Jag köpte dessa små "hattar" man skruvar på flaskan, stora som små . Är enklare att stoppa ner det i jorden.
För bara med flaskan får man vara snabb s.a.s.
Elisabeth
En variant är att bära hem hela växten till svärmor... Jag har skickat de känsligaste småplantorna på "internat" hos min mamma några gånger när jag har varit på semester.
Instämmer helt med vad alla säger om pet-flaskorna, det funkar galant! Men obs att jorden måste vara blöt innan! Måste iaf avråda det bestämdaste från snören, det får jag INTE att funka...
lycka till!
Jag sågade av botten på mina pet-flaskor ifjol.
Det var lättare att fylla på då.
Det lilla som hinner dunsta bort var obetydligt, så länge inte krukan står i den mest gassande sol HELA dagarna.
//Tirre
hur stor yta räcker en PET-flaska till ungefär? Om man har en rabatt på 9 x 0,6 meter, hur många PET-flaskor måste man köra ner i den?
Jag har aldrig testat rabatt, så det är svårt att säga. Det beror på läge och värme... Men räkna kanske en stor flaska per 5 dm2. Men det beror ju på blommorna också, de flesta perenner (och många ettåringar) tål ju torka rätt bra när de etablerat sig. Om du har några riktigt känsliga plantor så kan du ju testa att ställa en flaska precis vid plantan. Nån annan som har testat?
/Sara
Annika Ljunggren
03-06-2005, 15:06
Hmmm, man skulle kanske kunna testa detta på pallkragarna också. Fast då behöver man nog massor av flaskor...

Men det kunde nog vara bra i dem jag har tomater ifall det blir en varm sommar.
/Annika
Har sett snygga "glasbollar" med lång pip som man sätter ner i krukorna fyllda med vatten, de är jättefina och finns i olika färger och fyller samma syfte som petflarrorna.

Vet dock inte var dom inhandlats..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.