Full version: Kan det vara sorkar ?
ingrid fuxwall
Det finns något som gör hål i gräsmatta och rabatter, antingen är det sorkar eller så är det mullvad - men det sistnämnda är väll ganska stort ? Någon som vet ?

Till saken, oavsett vad det är måste det bort, någon som har tips för det räcker med snigel d...j, mer fiender vill jag inte ha.

ingrid
zaaritha
Sorkar gräver grunda gångar!
Mullvad kör upp jordhögar!
ingrid fuxwall
Hur blir man av med dessa ?
zaaritha
Ja vi har då inte lyckats bli av med mullvadarna--tyvärr! Trots alla våra katter.......................
Har försökt med vitlök, tomatrens, rutten fisk o s v. Icke!!
Gåsis
Och vi har massor av sork. Gillrar fällor med nötchoklad och tar mängder....
Men ändå känns det som om alla var kvar och åt upp mina peneér och annat gott.

/Åsa
Ophelia
Testat med att plantera lökar av kejsarkrona? Den luktar ju inte så gott!!
SannaLasso
När vi hade sorkar köpte vi ett batteridrivet metallrör som trycktes ner i ett av sorkhålen. Röret gav ifrån sig ett sorkovänligt ganska svagt pip varje minut eller så.

Det hade köpts på Granngården eller ett liknande ställe men var ganska dyrt. Runt 300 kr tror jag det kostade. Men det var faktiskt mycket effektivt.
ingrid fuxwall
Sanna Lasso, har du någon aning om hur lång radie detta rör hade ? Menar hur tätt man måste sätta dem.

ingrid som vill testa allt innan jag kör på gasen jag fått tips om - låter lite obehagligt
SannaLasso
Jag minns tyvärr inte riktigt hur stor radien angavs till - 50-100m kanske. Det sorkgrävda området inom tomtgränsen var på ca 50kvm. Katten, som tidigare tagit en och annan sork vid hålen, flyttade ut i periferin - vi såg henne sedan vänta på sork på gärdena några hundra meter från huset istället. Har du en tomt på ca 1500 kvm bör det nog räcka med ett rör. Be att få höra det pipa innan du köper, en del människor tycker ljudet är jobbigt (men man vänjer sig snart!), däremot tycktes varken hund eller katt bry sig.

När man blivit av med sorkarna tycks det dröja ett tag innan de kommer tillbaka igen - de vi fick bort med röret var tillbaka (i mindre omfattning) året därpå. Detsamma lär gälla om man använt gas, bra sorkgångar är tydligen poppis i flera generationer.
ingrid fuxwall
CITAT (Ophelia @ 06-06-2005, 21:51)
Testat med att plantera lökar av kejsarkrona? Den luktar ju inte så gott!!

Jag hade tänkt att göra det men så märkte jag att sniglarna ätit upp den som finns på ett annat ställe !

ingrid
AnnaÖrebro
Hade fullt med sork i mina rabatter i fjol. Fullt med stora hål och åt upp allt under jorden... men i år är de borta.
Jag testade många olika knep men vet inte riktigt om det var pga av dem som de försvann.
Köpte sorkmedel. Stank så in i... Dränkte trasor som jag petade ner i varenda hål.
Har en långhårig katt som jag måste klippa med jämna mellanrum. Håret petade jag ner i hålen.
Nu började det att minska med aktivitet i hålen. de som jag hade täppt igen var inte "öppna" dagarna efter.
Stoppade ner enriskvistar runt om i rabatten. De ska väl inte tycka om dem.(gammalt tips från gammal vis dam)
Man kan också sätta ner flaskor i rabatten och fylla dem med hälften av vatten. har inte testat men de ska tydligen inte gilla vibrationerna och ljudet när vinden blåser i dem.
Vet inte om detta kan vara till hjälp, men det är kanske värt att testa.
MVH / Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon