Hur kan man anlägga en surjordsrabatt på enklast vis? Jag ska lägga den intill en vägg som nu består av gräs delvis och befintlig vanlig rabatt, till hälften, på baksidan finns en ca 20 cm hög stenkant mot dräneringen runt huset, så jag tänkte lägga 1 torvblock på höjden så det blir lika högt som baksidan av rabatten, hur djupt måste jorden bytas ut och vad ska man enklast blanda in, måste blandningen innehålla kompost? har ingen just nu och sand o grus ska det va, men vilken sorts sand o grus, det verkar minst sagt komplicerat, skogsmaterial står det på andra ställen, det verkar hemskt svårt o komplicerat, finns det nån som har råd om en enkel blandning som fungerar?
Lena zon 4
Här är några gamla trådar om surjord som du kanske kan ha hjälp av:
SurjordsrabattMvh
Fenja
kerstin z5-6
03-06-2005, 20:35
Lika delar torv ogödslad -brunnen kodynga , samt ett gruslager i botten funkar bra
Kerstin! Skulle ditt "recept" funka att tillämpa i en dubbelhög pallkrage att ha blåbär i, tro?
Mvh
Fenja
Kerstin
men hur mycket vanlig jord och hur djupt, eller ska det va bara torv och koskit?
kerstin z5-6
05-06-2005, 10:14
Ska du ha en riktig surjordsrabatt för rodde o annat .. ingen vanlig jord alls ,
Möjligtvis 1 del grus 2delar torv 2 delar kodynga ...om kodyngan är mkt våt ...
Anlägga surjordsdel i ibefintlig vanlig rabatt är knepigt särskilt om man bor i ett område med kalkrik jord ..
Då hjälper inga blandningar -kalk rinner ner i surjordspartiet o rodden blir inte glad .Därför är din ide med torvblock på höjden bra ,men ingen vanlig kalkrik jord i det hela
Jo min blandning torde funka utmärkt för pallkrage -som ju är rejält upphöjd
Bara det finns ett gruslager i botten för drän så ...
Har man tillgång till bark eller flis kan man blanda i det för luftighet , 1 del inte mer ..
Ja, jag ska ha en riktig surjordsrabatt, det ska vara roddar o andra surjordsväxter i den, får väl gräva bort all befintlig jord, till kanska 40 cm och lägga i den blandningrn du föreslår, den blir ca 2,5 gånger7 meter , jag har flera roddar som inte trivs där de är planterade, med roddejord , men ändå ,tänkte flytta dem och köpa någon ny samt några andra surisar, två azaleor har jag oxå som jag har tänkt att de ska få flytta. Det är ingen kalkrik jord här.
Lena zon 4
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.