Full version: Köpa jord per kubik
Forte
Hej!

Jag ska just beställa 3 kubikmeter jord av en liten lokal leverantör på landet för att använda i mitt nyanlagda trädgårdsland. Men nu börjar jag fundera kring näringsinnehållet i den jorden. Jag vet knappt vad jag ska fråga leverantören för att klura ut om det finns någon näring att tala om. "Är den gödslad?" - nej, givetvis inte. "Innehåller den näring?" - kan han trolligen inte svara på. Jag gissar att han gräver upp jorden någonstans ifrån (alltså inte levererad från någon annan), men där kan den väl ha fått näring? Jag menar, det kan ju vara som en stor naturlig kompost? Eller är jag helt ute och cyklar? unsure.gif

Det här blev ju en något vimsig fråga, hoppas jag gjort mig förstådd...
wacko.gif

Någon som har erfarenhet av detta?

/Jonas
gammelnalle
all jord innehåller näring , som jag har förstått det iallafall. men all jord innehåller inte tillräckligt med näring.
Lösviktsjord brukar inte vara "märkt" men förhoppningsvis kan han lämna viss garanti om att den är fri från kirskål... mad.gif sad.gif mad.gif sad.gif

ett jordprov kan man iofs ta... men jag tror det kostar mer än det smakar... och vad gör du om du inte är nöjd när det ligger 3m3 på gården?? och tar du (leverantören) ett prov på plats kanske en skopa kommer från en annan jordhög 15m längre bort...

KANSKE någon vet hur man ENKELT OCH BILLIGT kan testa sin jord?? en pH-mätare ? och en resistansmätare ?? (för ledningshalten)
olgak
Oj, jag har förstått att det kan vara svårt att köpa jord på lass. Vi köpte 12 kubik till vår BRF och vi är nöjda, men för några år sedan hade det köpts in ett lass som visst var rena katastrofen, fullt med stenar och elände. Nu fick vi fin, ogräsfri, grundgödslad jord. Du bor inte i Stockholmsområdet? I så fall kunde jag ge förslag på var man kan köpa.

En större leverantör ska kunna visa att jorden är undersökt, men det kan kanske inte din. Men är jorden siktad t.ex.? Om du besöker leverantören kan du ju själv se om det är en kompost eller om det är något som grävs upp från en åker, typ. Med ögat och handen kan man ju bedöma i viss mån om det är sådan jord som man vill ha. Om den inte är gödslad gör väl inte så mycket, för du kan ju gödsla själv. Att den innehåller ogräs är väl högrisk om den bara grävs upp någonstans. Rotogräsen kan du kväva genom att täcka med svart plast (mins 0,1 mm tjock) - men ska ta tydligen minst ett par växtsäsonger!

Du ska ju inte ha så mycket jord ändå. Har du tänkt på att göra den själv? I Karin Berglunds Din Trädgård finns fina instruktioner! Det tar ju också lite tid, men då får du ju ett bra resultat! Annars kan man ju faktiskt köpa 50-literssäckarna, ibland är det ju bra priser på dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon