chrille_f
Hej

Jag har läst tips i detta forum ang barkskador på träd.

I går gick min man lös med trimmern lite för nära plommonträdet, både gnagskydd och bark flög bort. Vi planterade det förra året och vi fick det som inflyttningspresent så jag vill gärna rädda det.

Som jag kan se så är alla bark borta ca 1.5 – 2 cm runt om stammen. Ingen av tipsen har handlat om just plommonträd med dom kanske gäller för plommon också.

Skall jag sätta på en plastbit löst sittande runt om såret. Gräva upp, gödsla och vattna runt stammen för att ge så mycket näring som möjligt. Skall det om detta går bra bildas ny bark runt såret?

Eftersom all synligt bark verkar vara borta så undrar om jag även skall göra ett par bryggympningar? Jag har gjort vanliga ympningar innan och har ett riktigt ympvax (fick det av en ägare till fruktodling). Han sade att dom ympvaxer som säljs på marknaden oftast inte är bra för dom innehåller för mycket vatten.
Cilla
Hej! Vad du kan göra beror på hur djupt snittet går. Är trädet ungt med slät bark eller är det äldre med skador i eller rätt igenom den skrovliga barken? Ser du gult eller grönt i snittet, och går det runt trädet eller finns några intakta bitar kvar?

Om du kan sätta in bilder blir det lättare att se hur stora chanser trädet har och vad som kan göras.
Cilla
Nu ser jag att det är ett ungt träd det handlar om, och det du beskriver verkar mer eller mindre vara lik en ringbarkning.

Chanserna för trädet är i sådana fall små, men du kan prva med plastpåse som inte klibbar i såret, att hålla gräsfritt över rötterna och vattna det regelbundet.

Vid en ringbarkning skär man in i trädet runt om och efter ett eller några år dör trädet på grund av att det inte kunnat skicka energi ned till roten.
Hannele
CITAT (chrille_f @ 30-05-2005, 10:56)
I går gick min man lös med trimmern lite för nära plommonträdet, både gnagskydd och bark flög bort.

Sätt upp sådana där enkla gröna buskstöd runt träd och buskar, så ni inte går för nära.
Och håll gräset borta runt träd, så håller du din man därifrån.
Sagosessa
Jag har inget svar på din fråga, utan istället en annan fråga för jag har också en man som har gått för nära med trimmern ohmy.gif på vår nyplanterade bokhäck (för övrigt samma bokhäck som skrivits inlägg om för att den slokat efter planteringen - den har alltså inte haft det lätt ...

Hur som helst: min man gick alltså också för nära med trimmern, men han skalade inte av barken runt om - han skalade av en bit på den späda stammen, ca 2 cm hög och 1 cm brett sår. Det var ljusgrönt det som lyste fram.

Jag köpte ett spray och sprayade på (för barkskador), men undrar nu om det ändå kan vara kört för just detta träd? Det har ännu inte utvecklat några löv (hade inte det vid olyckan heller - 3 dgr sedan) men det lever ju bevisligen.

/ Jessica
Cilla
Spraya inte på mer vad än reklamen säger. Håll vattnat och tag bort gräs om det växer sådant vid rötterna. Luckra jorden vid rötterna. Avvakta och se hur och om såret övervallar.
Hannele
CITAT (Sagosessa @ 31-05-2005, 16:42)
en man som har gått för nära med trimmern ohmy.gif  på vår nyplanterade bokhäck

1) Byt man.
2) Göm sladden/batteriet till trimmern!
3) Klipp gräset själv vid planteringar.
Cilla
tongue.gif

Eller som jag gör runt träden i parker: Lägg natursten runt stammarna. Stenarna lite större än trimmers och gräsklippare där de brukar slå i träden. Får gärna vara vackra också.

Trimmers är ett elände och dödar många fina träd i trädgårdarna. Gräsklippare som dunsar i varje år är också ett problem. Det blir ofta så att de som fokuserar på gräs inte bryr sig alls om annan växtlighet. Gäller även i proffsbranschen. För att inte ala om gräsmattegödslingarna som är idiotiska att lägga ut där det finns trädrötter!
Katarina H
Inför framtiden så kan du gräva upp marken en bit runt trädet (alltså ta bort gräset) och täcka med täckbark. Det ser snyggt ut och då når inte gräsklipparen stammen. Det ger också lite mer vatten till trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon