|
*solis*
30-05-2005, 10:06
Det pratas och skrivs mycket om livet, men vad är egentligen livet!?! Jag menar när jag lämnar min kropp så fortsätter livet(?) Är livet energi, är livet Gud? Min kropp lever andas in och andas ut,vill ha mat,dryck och mycket annat för att jst livet blir bra. men vad är då detta som andas,alltså är bakom andningen;alltså just livet?!? Jag själv vill tro att allt som vi kan se med våra ögon är den yttre formen av livet:Gud  Och det vi kan se finns jo egentligen inom vår inre väsen:inuti"kameran" så att säga! Vad säger ni andra?
*solis*
30-05-2005, 11:03
Finns det andra här med sådana här funderingar?
labarradepan
30-05-2005, 11:05
vem är gud? Varför skulle han vara livet? Jag tror inte på gud, tycker inte om dessa "sekter" som finns i världen. Men livet är ingen religion, livet är nått som vi alla lever i. Men jag tror på ett liv efter döden. att vi föds på nytt i en ny kropp, det är nog därför man känner igen sig ibland ( fast man inte varit där ) Men tror ni andra på gud?
Nog har jag en sorts "barnatro" på att Gud finns.... Åtminstone vill jag gärna att han skall finnas!!
*solis*
30-05-2005, 11:15
CITAT (labarradepan @ 30-05-2005, 12:05) vem är gud? Varför skulle han vara livet? Jag tror inte på gud, tycker inte om dessa "sekter" som finns i världen. Men livet är ingen religion, livet är nått som vi alla lever i. Men jag tror på ett liv efter döden. att vi föds på nytt i en ny kropp, det är nog därför man känner igen sig ibland ( fast man inte varit där ) Men tror ni andra på gud?  Vem är Gud? Jag vill tro att Gud faktiskt är just livet:allt levande både det synliga och det som vi inte kan se. Du har rätt livet är inte en religion utan religion är människornas påfund. På det sättet att människorna på det viset kanske försöker beskriva det STORA som är livet! Sekter gillar inte jag heller men jag älskar livet Livet -Gud tror jag är både manligt och kvinnligt om man tänker på människornas vis men ändå samtidigt någonting MYCKET STÖRRE som vi människor inte kan fatta helt och hållet
Caprice
30-05-2005, 12:40
Livet är här och nu...!
Tror inte på någon gud, vad som händer efter livet på denna jord återstår att se...
Caprice
mamamaggan
30-05-2005, 13:03
Vem/vad är Gud? För mig är Gud ingen gubbe/gumma som sitter uppe i himlen och styr och ställer med våra liv.
Jag tror att Gud bra är ett " symbolnamn" för det som många uppfattat som det goda. Och likadant med Satan. Sedan har namnen utnyttjats till både det ena och det andra av skrupelfria människor.
Gud är vårt namn , i andra kulturer/religioner heter han/hon/det något annat.
Men vad är då livet? Vet inte riktigt. Det är väl det där som går upp och ner, hit och dit och som vi ibland inte kan styra utan vi måste bara acceptera och följa med. Livet kan vara gott och det kan vara ett helvete. Det är väl det som är livet?
Håller med Caprice. Livet är här och nu. Jag njuter av livet i fulla drag och strävar omedvetet men ständigt efter att ha en så harmonisk tillvaro som möjligt. Själv har jag inga behov av att grubbla över de existentiella frågorna. Har väl fötterna stadigt förankrade i marken antar jag....
Maria i Helsingborg
30-05-2005, 13:26
Jag måste få inflika med ett boktips! Samtal med GudFör alla, troende eller - som i mitt fall - inte och alla som någon gång reflekterat över "livets innebörd och mening, finns gud och i så fall VAR (när man behöver honom/henne)?!" här är en bok som är väldigt intressant. Om man inte tycker man vill köpa en bok med en sådan titel så LÅNA den!! //en cynisk skeptiker gör tummen upp
mamamaggan
30-05-2005, 15:49
Tack Maria för boktipset. Var in och läste lite på länken. Verkar vara en tänkvärd,underfundig och rolig bok. Ska försöka få tag i den på något sätt.
mamamaggan
30-05-2005, 19:08
Nu Maria har jag varit på bokhandeln och köpt boken. Kommer nog att sträckläsa den ( om jag kan).
Maria i Helsingborg
02-06-2005, 18:09
Njae, det är nog ingen sträckläsningsbok i ordets rätta betydelse - eller??? Jag tycker att den kräver mycket tid att eftertänkas och bearbetas innan man slänger sig vidare. Hur går det? Vad tycker du?
Den har fått sin beskärda del av kritik men så länge den "talar till" en så bryr jag mig inte om sådant.
mamamaggan
02-06-2005, 18:23
Maria, jag måste erkänna att jag bara började på den häromdagen. Sedan har den av olka orsaker blivit liggande. Men det lilla jag läste lockar mig att läsa vidare.
Sträckläsa brukar jag göra med de flesta böcker. Kan inte lägga en intressant bok ifrån mig. Däremot kan jag gå tillbaka och läsa om delar av den. Ofta är det så med tänkvärda böcker att när jag läst igenom den så snabbt jag bara kan så måste jag bara gå tillbaka och kolla lite
- Vad var det stod nu igen?
- Vad menas med det?
- Jo men längre fram skrivs det ju om det och det . Hur går det ihop med det som stod på sidan 15?
Osv osv.
Böcker är så spännande. De ger så mycket oavsett om det är skönlitteratur eller annat. Det stimulerar fantasin,eftertanken m m.
Får be att få återkomma om vad jag tyckte.
Airamya
02-06-2005, 18:35
Samtal med Gud - sträckläsningsbok enligt mig. Men det hänger ju mycket på vilka funderingar man har o har haft tidigare huruvida en bok behöver begrundas eller ej. För mig är den ytlig med vissa underfundiga och tidvis även tänkvärda tankar. Men jag kan förstå om den väcker mycket funderingar hos många och kanske t o m är en väckarklocka för andra. Så sett är det en mycket bra bok  Och Livet, för mig, är Energi. Och Gud tycker jag inte om, för Han är så himla Ego... Men Spirit, Brahman, tycker jag om  Och Spirit är Energi. Inte vilken energi som helst, utan Kärleks-Medvetande. Och det medvetandet finns inom Mig, inom Dig o alla andra, o utanför oss o omkring oss o framförallt i naturen (eller, ja, åtminstone lika mycket, men jag har lättare att 'se' den/det/Spirit där). Ja, så ser det ut genom mina ögon. Kortfattat o på ett ungefär...
CITAT Tror inte på någon gud, vad som händer efter livet på denna jord återstår att se... Tankar om att något händer efter döden bygger på ett tankesätt att ens existens är evig, och att eftersom själva kroppen, det vi använder för att se världen, försvinner eller slutar fungera då vi dör måste vi se vår existens utan kroppen vilket resulterar i föreställningen om det vi kallar vår själ. Tänker inte gå in på argument för eller emot att något som kallas "själ" existerar. Det tänkandet kan man t.ex. roa sig själv med om man vill.
zaaritha
03-06-2005, 01:31
Om det finns en Gud, ja--då är han kärlek, empati, vänskap, omsorg, humor, o kärlek--igen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|