Full version: EL vs BENSIN
vihemma
Hejsan alla glada.

Går i gräsklippar-köpar-tankar och undrar om El-klippare är nåt att ha?

Vår gamla stiga som är från början av -80 tänkte vi pensionera, kanske ge den åt nån som skruvar i gräsklippare och höra om dom vill ha den som eventuell reservdelsmaskin, vi har bytt ljuddämpare, hjul och kniv så där är ju några saker som kanske kan vara intressanta.
Motormässigt är Briggs & Stratton motorn som en stridsvagn, den bara går å går.

Är det någon som har en El-klippare?

* Och i så fall till vilken tomtstorlek?
* Är sladden mycket besvärlig, eller går det att vänja sig?

Väntar tacksamt på svar från dom med erfarenhet.
lena:-)
Sladden ÄR knölig, man bör inte ha träd buskar och annat i gräsmattan som stör. I förrgår klippte jag dessutom av sladden för första gången på 10 år. Man SKALL ha jordfelsbrytare installerad. Men den startar ALLTID, den är TYST och med tre sladdar ihopknutna räcker den hela vägen runt trädgårdslandet. Jag har en LITEN parhustomt på .... tja..ingen aning..ett äppleträd, ett litet land, en vinbärsbuske, två pallkragar, en syren, en fläder,en kompost, en torkvinda, 1056 sniglar, men skulle inte byta till en bensindriven ! smile.gif
gammelnalle
håller fullt med lenasch!!

TROTS att jag nog klippt av 3 sladdar... huh.gif (understatment) och jag febrilt letar efter en el-klippare med lite större hjul än de som finns i marknaden idag....

Har ca 3300m2 och rör mig med gräsklippare över stort sett hela tomten (även om det inte växer "gräsmatta" över hela tomten)...

hmmmm TOMTAR växer det väl mer mossa och skägg på??

har massor av träd och buskar som "är i vägen" för sladden men jag ser inte det som ett STORT hinder.... men att fylla på bensin (bara lukten

mad.gif ) köpa bensin, hörselskydd, .... nä tacka vet jag el-klippare.

(Min absoluta favorit favoritmaskin av de jag testat var en "KLIPPO" , liten och nätt och tydligen outslitlig... tyvärr har jag inte hittat någon själv... DOCK saknade jag uppsamlare enär jag göder mina tomater med gräsklipp..)

björn
Betty
Vi kör med "handjagare".... biggrin.gif (fast vi har bara en liten radhusträdgård...)
MB1965
använder husqvarnas handklippare i huset (700kvm) och på ena "halva sommarstugan" (1370kvm).

Så länger det inte blir jättelångt är det tyst, klipper bra, och blir behaglig lågintensiv motion.

Som backup vid lång frånvaro har vi tillgång till bensinklippare (den ingick i husköpet) med hörselskydd ( fy vad den väsnas, snacka om sanitär olägenhet!!!) och en elklippare på stugan.

Så mitt svar är: Handklippare i första hand- tyst, bra resultat, lagom motion. Ha en el som bcakup om ni reser bort längre tider, eller låna en av en granne wink.gif
lena:-)
He, he biggrin.gif biggrin.gif gammelnalle, trodde bara det va jag som klippte sladdar.

Gräsklipparen har klarat sig hitintills men med häcksaxen kapar jag sladden VARJE år ........ wink.gif wink.gif
gammelnalle
CITAT (lenasch @ 31-05-2005, 14:35)
He, he biggrin.gif biggrin.gif gammelnalle, trodde bara det va jag som klippte sladdar.

Gräsklipparen har klarat sig hitintills men med häcksaxen kapar jag sladden VARJE år ........ wink.gif wink.gif

måste ju tänka på att mina yrkesbröder(systrar) har jobb...

är ju elektriker till proffessionen... huh.gif wink.gif

JORDFELSBRYTARE åt alla!!!!
noora
Vi röjer "gräset" (oftast en blandning av allt möjligt, uppåt en halv meter högt när man bara är där några gånger om året) vid stugan med en rejäl eldriven gräsklippare. Vi har en orange förlängningssladd, då ser man den bättre. Om man lägger sladden över axeln är det lite lättare att hålla reda på den, men oftast brukar vi dessutom vara två som hjälps åt - den ena klipper och den andra styr sladden. Men som sagt, då är gräset väldigt högt, så på en "normal" gräsmatta kan man kanske klara sladden ensam.

Den största risken att ha av sladden är om man får för sig att försöka backa med gräsklipparen, för då ser man inte var sladden ligger.
jåj
Grannen har EL gräsklippare en håller sladen och en drar klipparen!
Den bullrar nästan lika mycket som min bensinklippare, grannen är besviken ...
"Man får väl stå ut med sina misstag ytterligare en gång!"

JÅJ
vihemma
Hejsan.

Tack för alla roliga & tokiga tips, det verkar som att det kan bli lite av en cirkus när man kör med en Elklippare.
Men vi har nu fattat ett beslut och det är att prova en Elklippare, dels så blir det en ny erfarenhet och så känns det lite snällare mot hälsa och miljö.

Det där med sladden tror vi att det kommer att gå bra med, erfarenheten från grästrimmer med sladd borde ju ge en lite känsla av vad som komma skall.
Om det går helt smärtfritt utan sladdklippar övningar är ju osett, men å andra sidan så låter det alldeles förträffligt överlag med en Elklippare.

Lovar att återkomma med mer info om vilken modell det blev och hur det gick.

På återskrivande...

smile.gif
vihemma
Hej igen.

Här kommer lite (lång) info för den som är intresserad:

Det blev en elklippare närmare bestämt en Gardena 38 E easyMove.
Framför allt pga av några timmars provkörning hos flera olika handlare då vi insåg dess enkelhet i användande jämfört med konkurrenterna,
dels för att den lät så lite, samt för att den verkar ha bättre kvalitet på detaljerna speciellt hjulen.

Den är på 1300 watt = 1,768 hk, så vi var lite oroliga att den inte orkade med så bra,
då sa försäljaren "tro mig den orkar med en hel del, och har jag lurat er får ni tillbaka pengarna plus 500:- i lur-avgift " wink.gif

Vi slog till på den och åkte hem för testkörning.
Jämförelseklipparen är en ett år gammal Stiga bensin med en 3,5 hk B&S motor med uppsamlare och 40cm klippbredd, som vi lånade av svärföräldrarna.

Nu hör ju till saken att innan Gardenan blev vår så klippte vi med den lånade Stigan,
gräset hade hunnit bli dryga 20cm pga av OptiCrop gödslet och det var så torrt det kunde bli i den längden.

Så här gick det med Stigan:

Den brummade betänkligt när vi försökte oss på att använda självgående funktionen så det blev handputt, den morrade, spottade suckade och packade ihop gräset under kåpan.

Det blev till att köra 15 meter tömma uppsammlaren köra 15 till tömma uppsammalren igen + rensa underkåpan pga kniven höll på att tillverka gräs-skålar där under.
blink.gif

Gräset var i princip samma längd och fukthalt som vid testet av Stigan.

Så här gick det med Gardenan:

Den surrade på glatt körde/puttade 18 meter tömde uppsamlaren, körde 18 meter till tömde uppsammlaren + rensade kåpan på gräs.
Det gick på ungefär samma sätt alltså men utan motorns klagande, detta trots att det var -1,732 hk till Gardenans nackdel i hk jämförelse.

Efter det testet och klippning var fjärde dag pga av att gräset växte som besatt av all sol och näring, så känns det som ett toppenbra val.
Kniven klipper bra och framför allt otrolig jämt vilket flera personer har kommenterat, det märks också för gräset verkar må bättre.

Summering av sommarens hittils alla klippningar:

Det känns som en otroligt bra klippare, smidig att handskas med, inga vibrationer i handtaget, sladden är egentligen inget problem utan det gick ganska fort att lära sig klippa med den.
Har testat att klippa på lite olika sätt, varierat startpunkt på gräsmattan, hur man klipper runt buskar och rabatter, hur man når alla delar av tomten.

Vi har ca 1300kvm gräsmatta så vi köpte en till skarvsladd på 25 meter plus en jordfelsbrytare, så med 50 meter sladd så går det toppen att förflytta sig över hela tomten,
sladdhanteringen är enkel att lära sig.

En sak vet vi redan, inte någon bensinklippare mer.
För fy bubblan vad härligt att slippa alla avgaser, olja och bensingryllande.
Samt vibrationerna som det blir i handtaget på en bensinklippare.

Soliga hälsningar från mycket nöjda ägare av en Elklippare. wub.gif wub.gif
Pirum
Låter jättebra smile.gif

Jag tycker inte heller om bensinklippare, de luktar fan och lever rövare. Funderar på att bygga om en till etanol för att få mindre lukt.

Vi har även en gammeldags "handklippare", men hjulen är så utslitna att de "slirar".

Tän så bra det hade varit med en handklippare som var ca 80-100cm bred, och med större hjul... Hade blivit aningen tung att putta kanske, men det hade ju gått ungefär dubbelt så snabbt att klippa, och lite motion är ju aldrig fel smile.gif
Susanna
Det lät intressant det där med elgräsklippare. Något att fundera på när man ska byta nästa gång.
pisanggoreng
Jag köpte också en enklippare i våras efter att bensinklipparen stulits (!). Det var nog det bästa köpet i år! Nog dansade man vals med sladden rätt så ordentligt de första gångerna, men nu går det bra. Tyst och skönt utan avgaser. Gräsmattan ser dessutom riktigt trevlig ut.
gammelnalle
mycket intressant läsning...
Du tycks ha gått mycket noga tillväga,,,, t.o.m. mätt upp "klippsträckor"..

Och jag har samma uppfattning om att elektriska watt verkar mer än motsvarande bensinare... Förmodligen beroende på att uppgiven effekt på en bensinnmotor är vid ett VISST varvtal,,, sen stämmer inget..vridmomentet (det är det som jobbar) blir mycket lägre.
Sedan är väl din nya maskin inte självgående??
och de 2 cm skillnad HAR betydelse....

Men jag skall nog titta lite på den maskinen när jag snart måste byta upp mig... de maskiner jag sett här i staden är för små...

TACK

björn
Aries
Någon som vet nån sida på nätet där de testar gräsklippare?

Synd att etanolklipparna är så dyra... eller finns det billigare? Vad kostar de hos er? Märken?
mulle
Råd och rön har testat gräsklippare.
Mulle
Svante, zon 1
Men inga elektriska, vad jag kan se.
lilla mamma
Min far klipper gräs åt hönsen med elklippare, resten kör han med en uråldrig b&s, det är bara han som orkar dra igång den och har rätta "knycket".

Jag skulle gärna prova en eldriven på vår gräsmatta men det är ju inte jag som klipper wink.gif
vihemma
CITAT (gammelnalle @ 25-08-2005, 09:01)
mycket intressant läsning...
Du tycks ha gått mycket noga tillväga,,,, t.o.m. mätt upp "klippsträckor"..

Och jag har samma uppfattning om att elektriska watt verkar mer än motsvarande bensinare...   Förmodligen beroende på att uppgiven effekt på en bensinnmotor är vid ett VISST varvtal,,, sen stämmer inget..vridmomentet (det är det som jobbar) blir mycket lägre.
Sedan är väl din nya maskin inte självgående??
och de 2 cm skillnad HAR betydelse....

Men jag skall nog titta lite på den maskinen när jag snart måste byta upp mig... de maskiner jag sett här i staden är för små...

TACK

björn

Varsågod det var så lite så wub.gif

Svar nej, den är inte självgående men den är så lätt och lättkörd så det är inget problem.
Jo iofs så märks alla extra centimetrar när man väl klipper, men men vi är så nöjda

laugh.gif
mulle
CITAT (lilla mamma @ 25-08-2005, 13:00)
Min far klipper gräs åt hönsen med elklippare

Varför????
Mulle
gammelnalle
What's the difference between a saxophone and a lawn mower?
1.Lawn mowers sound better in small ensemles.
2.The neighbors are upset if you borrow a lawnmower and don't return it.
3.The grip.

fl'åt kunde inte låta bli......

sleep.gif sleep.gif sleep.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

b
Hilma
Måste bara berätta om min 8 år gamla kompis. Det är en batteriklippare som bara går och går. En gång har vi bytt batteri. Det finns multiklipp att montera dit med ett enkelt handgrepp, så den används även på hösten till löven istället för att räfsa. Den går 1-2 timmar på varje uppladdning beroende på hur högt gräset är. Inbillar mig att den är miljövänlig. Inga sladdar att köra av och den startar alltid. Jag har ganska tuff klippning med kuperad tomt. Jätteenkelt att höja och sänka klippningen.
Rekommenderas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon