Full version: Ohyra
ifibi
Jag har fått någon slags ohyra på mina chiliplantor och de har därför fått flytta ut på balkongen. Hoppas på att de dör. Jag misstänker att det är trips, men jag är inte riktigt säker. Det kan vara ullöss också. Bestarna är så små att man inte riktigt ser... mad.gif

De är cirka en mm och avlånga, och lite brunbeige i fägen. wacko.gif Det verkar som om de håller till mest på bladen där de har gjort en del skador. mad.gif

Kan man använda såpsprit på dem, jag vill inte använda provado eller pyrex eftersom jag vill äta upp frukterna?
ifibi
Jag lägger in lite bilder på eländet!

Chili baksida

Chili framsida
noora
Låter som trips. Upprepade behandlingar med såpsprit kan hålla dem borta. Ta bort angripna blad också.
ifibi
Jag tror att de dog när jag ställde ut dem på balkongen, det var inte så varmt på natten.

För säkerhets skull så sprutade jag dem med "Stop" från weibulls.

Nu verkar det som de har försvunnit.

laugh.gif
noora
Av någon anledning gillar tripsen att krypa runt på de små omogna jalapeño-frukterna blink.gif

Jag har inte sett lika många trips efter att jag börjat ställa chilin ute på dagarna. Lössen försvann också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon