Louise i Göteborg
Efter att ha provat "alla" rådjursskrämmarknep som finns har jag övergått till att stänga till wacko.gif
Projekt berlinmur består hittils av:
Vanlig häck h=1,5m + sluttning mot grannen h=ca 1m
Plank h=2,2m (jo jag vet,anmäl mig inte)
Kaprifolsnår med stomme av sly och byggrester h=2-2,5m
Berg h=jättemyckt, lutning nästan 90 grader
Rhodondenronbuskage armerat med bla gamla barncyklar
En hiskelig massa ståltrådsarmerade kvistar och grenar nerkörda kring "buskar på gång"
Två utjänta stegar surrade mellan träd
Ett bostadshus

Detta kompletteras på strategiska ställen av "konstnärliga utsmyckningar" som konservburksmobilen, fågelskrämmartanten etc.

Jag tror jag är på väg biggrin.gif

Jo jag vet hur det gick för berlinmuren. Men trettio år räcker för mig sleep.gif
Ralf
Kom ihåg att Berlimuren inte var tät.
Själv kikar ja på min tuja o är sååååå nöjd, o sen kommer rådjuren i genom osynliga dörrar....
Louise i Göteborg
Jag fick en tydlig påminelse om berlinmurens brister i morse. Men likt stasi går jag nu ut att täppa till.....
Var gång jag täpper till ett hål hittar dom ett nytt, men det tar längre tid för dom nu.
Ingrid på Västkusten
Tadaaaaa- vår förstärkta elstängsel håller dme stången nu och ger en enorma smällar nu när allting tinat fram.

Louise? You've got mail!!!

Hälsar Ingrid
Therese Ö
Hej

Jag funderar på att göra samma sak: bygga en "mur" runt trädgården. Problemet är att på ett ställe - ca 10-15 m - kan jag inte bygga igen för då förstör jag den lilla sjöutsikt jag har och det är dessutom bara sten och mossa där så det går inte att odla något. Jag måste alltså preparera med något annat. Har någon något tips? Snubbeltråd med skramlande konservburkar kanske? Funkar prasslande "rådjursskrämmor"?

Therese
Gossen Ruda
Jag har ett ganska glest trådstaket och det hjälper. Men man får vara beredd på att det tar tid innan rådjur och andra fridstörare håller sig undan. Det är alltid lättare att hålla dom borta INNAN dom hittat in än efter dom lärt sig vilka godsaker som bjuds i trädgården. Om dom lärt sig det skall dom bara in och tyvärr klarar dom det också.

Jag hade en kamp med en grävling som letade mask i gräsmattan. Jag satte upp ett staket som hjälpte några veckor. Sen hittade den ett hål. När jag tätat det så kom den in via ett annat och så fick jag täta där osv. Den grävde sig in under grindarna så jag fick lägga betongplattor där. Så plötsligt upphörda alla intrångsförsök. Förmodar att den grävt sig in i grävlingshimlen.
Louise i Göteborg
Therese!
Man kan (ibland) kompensera höjd med bredd. Kräken hoppar lätt två meter i höjd, hur långt dom hoppar vet jag inte.
På några ställen är min "berlinmur" lite för låg, där hjälper bredden till. Ett par trägårdsstolar starx innanför funkar faktiskt.
Vallgrav är ju en modell! Inte bland din sten förståss.
Kräken är rädda om sina fötter så om du kan åstakomma en bred risig/spretig zon kan detta kanske hjälpa. Snubbeltråd-tanken är inte dum men den måste vara tät och hållbar dom är skickliga på att hitta glipor.

I går morse såg jag dom gå fram och tillbaks utanför min senaste förskansning - SEGER
Gunvor Nilsson
När jag lade fiberväv över mina koloniland blev det stopp på rådjurstrampet, det verkade som om de inte tordes gå på den. I år skall jag prova på att lägga runt ett blomland på ön så hoppas jag att dom går runt.
unsure.gif
Jan af Lisö
Det finns andra metoder, dessvärre förenade med vissa risker:

http://www.graso.nu/article.asp?id=150
Cilla
Här på holmen fastnade ett kid i ett spetspålat staket en gång. Inte särskilt kul syn. Barnen här på ön tycker att vuxna ska ge tusan i att misshandla bambi...
Almdalen
CITAT (Cilla @ 09-04-2003, 16:30)
Här på holmen fastnade ett kid i ett spetspålat staket en gång. Inte särskilt kul syn. Barnen här på ön tycker att vuxna ska ge tusan i att misshandla bambi...

Jag håller med, detta är lite väl drastiska metoder även om det verkar lockande ibland.
sad.gif
Ingegerd
Louise i Göteborg
Jag är ingen djurplågare!!!!!!!!

Jag svär så de osar men det blir dom inte brända av. Mina stängsel och hinder är just det - inte fällor.

.......och inte bränner jag hemma heller......

jag är faktiskt en ganska fridsam gris unsure.gif
Therese Ö
Hej igen,

Nu har jag fått några strålande idéer angående bredd istället för höjd. Partiet som ska vara öppet är ju väldigt stenig så om jag röjer bort mossa och lite småväxter så blir det än mer "kulligt" och halt. Några extra stenar gör saker än mer otrevligt för rådjuren att gå över. Jag har ännu så länge inga godsaker på tomten, men de har en promenadväg genom mitt land så man kan tydligt se vilken väg de väljer. Stänger jag igen där så kanske de inte försöker på annat håll eftersom de inte tror att det finns något att hämta ändå...

Angående alla olika metoder: det är ju frågan om att göra det så otrevligt som möjligt för icke önskade gäster så att de inte vill eller kan komma in. Att ta dö på djuren kan vara både oönskat och omöjligt. Försök utrota 300 sorkar... Att stänga rådjuren ute är ju både "humant" (säger man så om djur? smile.gif) och effektivt.

Tack för hjälpen!
Blomstersmurfen
wacko.gif Jag tröttnade totalt på dom och stängslade in 4000 kvadrat med viltstängsel på 220 cm. Inte så snyggt, tänkte jag, och började plantera klätterväxter hela vägen! Så nu har jag en insida som är rådjursfri, men får spruta med dyra preparat på utsidan, så att de inte äter upp allting. Clematis fungerar förstås, det vill de inte ha ändå! Innan stängslet kom upp fick mina 3 hundar bevaka, men t o m det genomlistade dom (stod runt hörnet och väntade på att hundarna gick in en stund)!
Tengil
Min granne fick dra upp ett drunknat rådjur ur poolen förra året..

Effektivt?

Döm själva...

//Tengil
Blomstersmurfen
Jag har skaffat pool också nu i år (vattentätt eller???!).
Blomstersmurfen
Jag såg en så vacker räv nu på morgonen. Alldeles tjock och med riktigt fin päls. Han såg ut att ha ätit några rådjurskid! biggrin.gif
Trädgårdsmannen
Jasså rådjur äter inte på Clematis - det var en mycket positiv nyhet för mig!!! Finns det några andra blommande klätterväxter som ingår i samma intressanta grupp?
rutis
Jag har en teori om att göra färist runt hela tomten tongue.gif, det skall ju inte djur med den typen av fötter gilla att gå på? Någon som har testat något liknande?

Annars lär Kaprifol var "rådjurssäker". Det fungerar bra hos mig. Och framför allt pioner fungerar bra.

/Karin biggrin.gif
L8 B.
Murar kan ha fönster - det kan vara fint =) Både med glas och utan.
Stängsel känns mer ok än spetsade pålar - (yack). Färist verkar himla smart!
Lycka till!
Åsa K, zon 1
Får jag komma med ett annat tips!

Berberisbuskar håller både djur och människor borta smile.gif
Och är väldigt vackra på hösten med sina röda blad och bär som småfåglarna äter.

Annars har jag ibland föreslagit fiskenät med metkrok i, tänk att få se älg och rådjur komma farande med ett nät runt huvet, som Kraka (ni vet hon som var både klädd och oklädd).

" man kan väl i alla fall få tänka tanken " tongue.gif det är ju fredag.
Trädgårdsmannen
Fiskenät med metkrokar i - då gäller det att det inte är grannens odågor som kommer farande genom häcken...då blir det väl ett himla liv laugh.gif laugh.gif

Skämt och sido - det var flera värdefulla rådjurssäkra tips ni kom med, kaprifol, pioner och clematis - super! Själv kunde jag aldrig gissa att pioner inte föll dom i smaken för deras knoppar ser ju verkligen mums ut trodde jag!! Har just satt ett par hemma så det ser ju verkligen ljust ut!
cosmic
Jag har läst alla era erfarenheter av rådjur och trädgård.
Jag har provat alla till buds stående medel.

Ett ord: elstängsel.

Per i Skokloster.
Louise i Göteborg
Berberishäck är för låg, jag har försökt.

Vid ett ställe, där berlinmuren består av häck som ännu inte blivit hög nog har jag satt upp en lång stör med en konservburksmobil, ingen vågar sig över.
Vi öppningarna i planken (där folk skall kunna komma igenom) har jag draperier av jättefula blå nylonrep, inget kräk går igenom.

Dessa två noteringar leder till antagandet att dom inte tycker om saker som rör sig. Det fungerar kanske inte i stor skala men som punktinsats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon