Jscah
Är det någon som har en lista eller bra tips hur jag får reda på detta? Jag planerar samla in frö i år av alla mina favoriter och undrar nu... sätter man dem bums i jord eller skall man låta dem vila ett år...

Jag vet att det är olika på olika frön, men hur vet man vad? Finns det några generella tips?
Ophelia
Tja...generellt sett om det är perenner brukar det ju gå bra att så dem på hösten. Det blir ju som "naturens gång" men mer strukturerat om de sås i lådor.

biggrin.gif
kerstin z5-6
De frö som gror bäst färska sås direkt -dit hör stormhatt och julros tex -de flesta frö klarar bra att torkas på sval , luftig plats -renasas o förpackas i kaffefilter för sådd -jan -mars
Av de frö du samlar in i din egen trädgård, är många inte fröäkta dvs avkomman kan se annorlunda ut o färg på tex frö från blå riddarsporrar blir inte alls garanterat blå -men riddare blir de smile.gif
Dzad
CITAT
De frö som gror bäst färska sås direkt -dit hör stormhatt och julros

Alltså, gror de liksom samma sommar då eller?

Är det enkelt och möjligt att ta tillvara frön från vanliga sommarblommor och perenner eller funkar det bara med vissa?
kerstin z5-6
nej , de gror när de vill , sällan samma sommar , men inte överhuvudtaget om de torkas för mycket -då dör de -....
Sommarblommor är hybrider o inte alls fröäkta -sterila eller ger helt annorlunda avkomma -De flesta perenner går bra att så men färg o höjd kan vara variabel
Dzad
Äh, med andra ord nästan enklast om man är lat att snabbt så dem där man vill ha dem och hoppas på det bästa. smile.gif
Jscah
Tack för hjälpen alla. Vet dock inte om jag blev så mycket klokare.. unsure.gif

Frågan är ju egentligen vilka som gror bäst färska och vilka gror bäst torkade.... wacko.gif

Bra idé det där med kaffefilter.... Jag tänkte gå och köpa frimärkspåsar.. smile.gif
Gåsis
Här är en länk till STA:s hemsida om fröer som sås färska för bästa resultat. Det finns säkert fler som gror bäst färska men här finns i alla fall en del.

/Åsa
kerstin z5-6
Nej, jag tycker det är en mycket svår, och okontrollerad metod att direktså perenner -de tar sån tid på sej att komma upp på våren att de ofta blir bortrensade .Då är det bättre i så fall att inte samla alls utan låta plantorna självså sig och ta vara på de frösådder som kommer aldeles intill moderplantan .

Att somliga frö som eg ska gro färska är ganska färska även senare är också en faktor -en del av de sk färskgroende -se sta listan .-är bara i frövila o kan fås att gro av kyla -andra är mkt kortlivade o klarar inte alls torka

Tror många här har fått upp Pulsatilla , nån helleborus,stormhatt ,Lönn , osv trots att de finns på färska frölistan -
Frösådd är ingen exakt vetenskap .
Men man kan få vänta på en del -o det är ju bra att kolla om fröet man ska så är färskgroende eller inte

En annan fördel med egna frö från egen trädgård är att de enl min erf ofta är mkt vitala o gror i mängder smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon