Jag brukar använda majsolja som jag blandar med ljummet vatten. Hur mycket vatten man måste använda beror på vilken sorts spruta man, dvs hur tjock vätska den kan ta. Det finns också en KRAV-märkt oljeemulsion i handeln men den tycker jag inte är lika bra. Men prova allt - det finns många arters löss och loppor.
Sprutningarna gör man på äggen för att kväva dem - de kan också sitta i barken. När lössen väl är utvecklade klarar de allt möjligt som man sprutar på dem, men de klarar inte mekanisk borttagning med händerna, med vattenstråle mm. Men som med alla löss och loppor - man måste upprepa behandlingarna.
Jag önskar att man kunde köpa nyckelpigesamhällen i lådor... De få jag ser på träd och växter med löss nu har hur mycket mat som helst, och fåglarna verkar inte hinna med att picka löss från växterna i den utsträckning man skulle önska. Tvestjärtar är stora lus- och soppfiender men normalt är de också få. Övergår man från giftfria besprutningar till andra varianter kan man skippa att hoppas på nyckelpigor och andra som kan hjälpa till - man får då hellre hoppas på att de inte lockas att komma till sina besprutade plantor.