Jag brukar anvnda majsolja som jag blandar med ljummet vatten. Hur mycket vatten man mste anvnda beror p vilken sorts spruta man, dvs hur tjock vtska den kan ta. Det finns ocks en KRAV-mrkt oljeemulsion i handeln men den tycker jag inte r lika bra. Men prova allt - det finns mnga arters lss och loppor.
Sprutningarna gr man p ggen fr att kvva dem - de kan ocks sitta i barken. Nr lssen vl r utvecklade klarar de allt mjligt som man sprutar p dem, men de klarar inte mekanisk borttagning med hnderna, med vattenstrle mm. Men som med alla lss och loppor - man mste upprepa behandlingarna.
Jag nskar att man kunde kpa nyckelpigesamhllen i ldor... De f jag ser p trd och vxter med lss nu har hur mycket mat som helst, och fglarna verkar inte hinna med att picka lss frn vxterna i den utstrckning man skulle nska. Tvestjrtar r stora lus- och soppfiender men normalt r de ocks f. vergr man frn giftfria besprutningar till andra varianter kan man skippa att hoppas p nyckelpigor och andra som kan hjlpa till - man fr d hellre hoppas p att de inte lockas att komma till sina besprutade plantor.