Full version: Topp på Hängblodbok
Xelma
Jag har satt en hängblodbok Fagus sylvatica 'Purpurea Pendula' som jag trodde skulle bli 6-7 meter(tror faktiskt det stod på etiketten). Men nu har jag läst här att den bara växer till den höjden man binder upp den till. Hur gör man när man binder upp en topp? Än kan vi binda den till ett stöd, men hur gör vi när man kommer upp 2 meter, går det att linda skottet, så det inte skavs, och styra den med t ex ståltråd?

Ginkgon har förfrusit sin topp och grenen bredvid, 0,5 meter och nästan 90 graders vinkel, är väldigt styv. Om jag binder upp den kanske den går av. Ska jag försiktigt leda den uppåt eller ska jag avvakta till en "bättre" gren kommer som går lättare att leda uppåt? huh.gif
Cilla
Jag har inte byggt upp pendulakronor, men jag antar att man kan stötta upp en topp som du beskriver. Men använd aldrig ståltråd - det är trasor som gäller. Jag brykar använda gmmal uttjänt finberduk eller lakan som jag gör remsor av.

Med ginkon skulle jag väntat på ett skott som är lätt att böja upp som topp. Kanske växer det ut ett sådant på den sidogren du har högst nu. Toppskottet behöver inte komma rätt ovanför stammen, det går att fortsätta en bit ut på en sidogren också.

Om du har gamla torra toppen kvar kan du använda den som uppbindningspinne, om den håller. Jag brukar i det längsta försöka använda trädens egna döda, fastsittande grenar för att slippa sätta dit bambupinnar elelr annat som alltid riskerar att skava eller strangulera (strypa).
Xelma
Ginkgons kvarvarande topp är bara 10cm, så den är nog för liten att använda som mothåll. Men jag väntar på ett nytt skott att binda upp.

Hängblodboken hade jag funderat på att först linda med typ lakansväv, sedan utanpå det vira en ståltråd, eftersom jag vill få upp höjden och 3-4 meters stöd fungerar nog inte bra... Eller "hänger" du en bambupinne som spjälning uppe i toppen?

Hur länge ska sedan anordningen för toppskottet vara kvar, längre än 1 år?
Cilla
Jag brukar spjälka nya toppar med långa störar ända från trädets bas, jag har sämre erfarenheter att "hänga" stödpinnar högre upp.

Det är mycket olika hur länge det måste sitta. Bra kan vara att ha stöd som är bra mycket längre än toppskottet så att man kan fortsätta att binda upp om det nya skottet fortfarande vill växa utåt som sidogren.

Ett och ibland ett par sävxsäsonger är normalt. Så länge brukar lakansremsor hålla. Det blir nästan alltid problem med ståltråd för stödanordningar.
Xelma
Tack för råden!
Big Gardener
Att Gingkons topp fryser är relativt vanligt och normalt fixar trädet att ersätt toppskottet helt på egen hand. Naturliga grenvinklarpå gingko är oftast väldigt räta vilket gör att infästningen till den nya toppen ser konstig ut, men toppskottet växer därefter rakt upp. Jag skulle troligtvis låtit bli att staga upp det.
Cilla
Ja det har du helt rätt i Birger! Jag kollade på min egen lilla ginko och en grannes vars toppar frusit in och båda sätter knopp just där döda toppen övergår i levande ved. Om en elelr ett par växtsäsonger kommer årets bortfrusning inte att synas alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon