Full version: beskära buskar
Ljusalfheim
hej hej,
i ett land som gränsar till grannen finns en rad med buskar av diverse sorter (ölandstok, spirea och [buske med ljusare blad samt röda klockliknande blommor, vilka attraherar humlor och bin. även busken som sådan (veden) är ljusare än andra buskar])
nåväl. dessa buskar är nu tämligen gamla och stora. och har kraftiga och knöliga 'stammar' (alltså neråt jorden..) de ser således riktigt risiga och fula ut...

vad kan jag göra för att förnya dem?? om det nu går?.. kan jag helt enkelt kapa av varje gren eller måste jag krångla med avläggare? i sådant fall köper jag nog hellre nya...

tacksam för svar//Martin
Fialotta
Hej!
Har erfarenhet av ölandstoken och den klipper jag ner efterblommning...inte varje år men den blir finare o finare och blommar mer...
jag klippte ner den ganska mycke rolleyes.gif
Spirean har jag aldrig klippt mer än att blockat bort gamla blomstänger...
kanske någon annan har tips på den smile.gif
Jörgen
Mina spireor brukar jag förnya genom att kapa alla gamla(mörka kraftiga)
grenar jämns med marken ooch lite nyare skott lite högre upp. Sen jag började kapa mina ölandstokar mitten och klippa ner äldre grenar varannat år så har jag aldrig sett mer blommor än nu. biggrin.gif
Betty
Om ölandstoken/spirean är riktigt risig så kan du kapa den jämns med marken och på så sätt börja om från början . Annars kan du ta bort några av de äldsta grenarna nere vid marken varje/varannat år för att hålla busken "mer lagom". Det är bättre att ta några grenar/år än att låta buskarna bli riktigt gamla och risiga så man blir tvungen att ta till en radikal nedskärning.
Ljusalfheim
men, om jag kapar buskarna längs marken, förnyas dem då?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de förnyas genom nedskärning, ölandstok + spirea är nog svåra att ta död på genom beskärning. Det som brådskar är nog beskärningen, vill man ha en kraftig och bra skottbrytning är vårvintern en bra tid att beskära, vid sommarbeskärning brukar inte skottbildningen bli lika kraftig. I framtiden när du underhållsbeskär så går det bra att gallra både på vårvintern och efter blomning.

Vanlig spirea blommar på fjolårsskotten så den brukar inte blomma på sommaren efter en föryngring. (Rosenspirean blommar på årsskotten och denna brukar man kapa ner till någon decimeter varje år)
Ljusalfheim
okej, då ska jag ut och slakta! biggrin.gif
tack så mycket!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon