Full version: rädisor på såband
Elizabeth
Jag köpte rädisfrön på såband. Bandet består av 3 rader. Fröna är inkapslade med omlott med avstånd på ca 1-1,5 cm.

Jag använde bandet redan förra året men det blev inte speciellt många rädisor, mest lång blast. kanske berodde det på för närigrik jord (kogödsel på påse), tänkte jag då. Fick slänga det mesta.

I år testade jag en gång till och blasten är något kortare men än så länge så har jag skördat bara några enstaka, småynkliga rädisor i raden som var mest exponerad för solen (inget i rad 2 eller 3). Jag sådde för ca 6 v. Pallkragen står i zon 3.

Nu börjar jag undra om det är rätt avstånd mellan raderna på bandet. Inte ska man väl klippa det i 3 smala remsor????
Elizabeth
Inget som testat rädisor på såband? sad.gif sad.gif
jåj
Hej alldrig provat såband, min handsåd brukar bli för tät men man tar en rädisa här och en där som är stor och snart är det dags att så igen !

Eller plantera purjolök.

JÅJ
Svante, zon 1
Jag har en gång köpt dill på såband. Då var det fyra band brevid varandra, som man skulle dra isär innan man sådde. Jag skulle gissa att du skulle ha dragit isär dina band innan du sådde, men jag är inte säker.
Elizabeth
Nu har jag tyvärr inget band kvar så att jag kan kolla det närmare. Men jag minns att jag funderade på att ev. klippa det i 3 smala remsor men det verkade lite bökigt p g a ett litet avstånd mellan raderna så jag avstod. Så jag tror inte att det var tänkt att man skulle dra isär bandet, annars hade jag märkt det.

Jag får nog så i framtiden "som alla andra".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon