anna_rispan
Trodde jag hade koll, men kanske ändå inte. Någon som kan reda ut begreppet för mig???
Betty
I vilket sammanhang stötte du på ordet?
Min första spontana tanke går till Umeå. Umeå inklusive alla byarna runt omkring, hela kommunen. tongue.gif
anna_rispan
pratade med en som sa att det var från stor-ume han kom ifrån. o att det var femtio mil från kiruna. (är jag dålig på svensk geografi eller vad...)
Milex
Tänker oxå på Umeå om det inte var Storuman han sa smile.gif
Avståndet till Kiruna stämmer med "Ume" och Storuman väl?
Betty
CITAT (anna_rispan @ 30-05-2005, 19:29)
(är jag dålig på svensk geografi eller vad...)

Ja, tydligen! laugh.gif Men nu har du lärt dig nåt nytt!
Vi har en liten egenhet här uppe i norr, vi uttalar inte å-et i slutet på namnen på städerna Umeå, Skellefteå, Piteå. Luleå och sammhället Råneå... rolleyes.gif laugh.gif
anna_rispan
jo det har jag ju hört, det var så jag tänkte också att det är umeå han menar. men varför sa han stor före??? räcker det inte med umeå då eller???
pisanggoreng
Stor-Stockholm
Stor-Malmö
Stor-Ume
....
smile.gif
Betty
Han kanske kommer från någon by/samhälle utanför Umeå, med ett ortsnamn som inte säger så mycket om var det är. så då förtydligade han genom att säga Stor-Ume... vad vet jag..., ungefär som med Stor-Stockholm
kerstin z5-6
StorumAn ... def smile.gif... ett ställe beläget minst 30 mil nordväst Umeå
*Felix matte*
pratade med en som sa att det var från stor-ume han kom ifrån. o att det var femtio mil från kiruna. (är jag dålig på svensk geografi eller vad...)

Inte kunde han mena Umeå om han sa att det var 50 mil till Kiruna...
när vi kört sträckan så blev det lite drygt 60 mil. smile.gif
kerstin z5-6
jepp närmare 70 tror jag, och ingen runt Umeå andvänder uttryck som "stor-Ume" .... finns inte ...
Magdis
Jag tror att det var Storuman han menade.
Trädet (ZonV)
Han med nog en av kranskommunerna runte Umeå dvs. Vännes, Nordmaling...vindeln m.m
anna_rispan
oj då... jag får väl hoppas att jag stöter ihop med männsikan igen så jag kan fråga.... tänbk att de va lite klurigt ändå. o jag kan inte svära på att det var 50 mil han sa så , attans ohmy.gif
anna_rispan
Nu har jag rotat runt i minnet och kom på att Vilhelmina nämndes i sammanhanget att det hade åkts förbi på vägen ner. Rotade runt efter en karta och minnsan, där låg Storuman så fint norr om Vilhelmina.

Tack för hjälpen!!!
Tjosan
CITAT (Betty @ 30-05-2005, 19:38)
(är jag dålig på svensk geografi eller vad...)

Ja, tydligen! laugh.gif Men nu har du lärt dig nåt nytt!
Vi har en liten egenhet här uppe i norr, vi uttalar inte å-et i slutet på namnen på städerna Umeå, Skellefteå, Piteå. Luleå och sammhället Råneå... rolleyes.gif laugh.gif

Fast det stämmer inte alltid i Umeå... För här är så blandat numera så rikssvenska är klart vanligare är norrländska... Jag reagerar de få gånger man hör en tvättäkta norrlänning prata när man är i Umeå.. Man hajjar till.. öh vart kommer den där bonden ifrån... så slår det en.. han kanske är född och uppvuxen bara nån mil härifrån :-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon