Full version: Välsedd invandrare
Gossen Ruda
En del växter som vandrar in från omgivningen är bara trevliga. Här är en som dök upp med ett par exemplar för flera år sen. Dom stod i kanten på en liten gräsmatta så dom fick stå kvar, det gick att klippa runt dom. Nu har har dom dock spridit sig så att gräsklippningen får vänta helt tills dom säkert fröat av sig. Vad dom heter? Ni kan ju få gissa. Släktnamnet är ett av dom enligt min mening vackraste, det ligger så fint i munnen. Upplysningsvis, det är inte maskrosorna jag menar.

yla
fögätmigej?
Gossen Ruda
Nix. Inte är väl "Myosotis" så välklingande. rolleyes.gif Växtens riktiga släktnamn användes redan av Aristofanes.
yla
aj då j bilden va juinte helt lätt o se så jag gissade hej vilt rolleyes.gif
Fialotta
Kan de va mandelblom unsure.gif
Gossen Ruda
Kunde det ju ha varit men så är det inte. Men visst är blomställningen ganska lika. Blomman skiljer sig dock men det syns inte på min bild. Eftersom det tydligen var svårt så kommer här en närbild på blomman.

amaira
Åhh den söta ängsbräsman wub.gif ! Eller ... ohmy.gif
Cardamine pratense ... ???
Joo, det är väl vackert...
Gossen Ruda
Jomenvisst, nog är det så alltid. När jag ser namnet Cardamine kommer jag att tänka på den gamla dängan:

Cara mia why
must we say goodbye....

Vem det nu var som sjöng.
bikiv
Ääääääntligen kanske jag får svar på vad detta är för växt! Grannen har den i sin gräsmatta men den vill inte komma över till oss! För något år sedan knyckte jag några stycken och det visade sig vara en hållbar snittblomma.

På Skogskyrkogårdens gräsmattor (utanför Sthlm) finns den i massor och det ser inte ut som om man klipper förrän den blommat över.
yla
ja se d e va skillnad den e hemskans söt rolleyes.gif
amaira
Ängsbräsman är dessutom aurorafjärilens främsta värdväxt (larverna lever på den, alltså).
Och säkerligen finns det fler som uppskattar den. Även rapsfjärilen har den som värdväxt.

Cardamine är ju verkligen ett sött namn - jag visste bara inte om att jag tyckte det, förut sleep.gif .
Tänk vad man lär sig på det här forumet.
wub.gif
Fialotta
CITAT (Gossen Ruda @ 30-05-2005, 19:09)
Kunde det ju ha varit men så är det inte. Men visst är blomställningen ganska lika. Blomman skiljer sig dock men det syns inte på min bild. Eftersom det tydligen var svårt så kommer här en närbild på blomman.

Vad söt den var i närbild smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon