Eva i Norrköping
Jag håller på med mitt evighetsprojekt, att renovera alla fönstren i vår gamla kåk. Träet är i gott skick, men flera glasrutor är antingen spruckna, eller väldigt repiga (förra ägaren tycks ha putsat dem med Svinto!)

Jag vill så gärna ersätta dessa med riktigt, gammalt blåst glas. Men det blir allt svårare att få tag på hos glasmästarna, de sparar inte på gamla fönster längre.

Så nu tänkte jag prova mer er här på Odla - företrädesvis de som bor i Östergötland eller Sörmland/Närke. Om någon har gamla fönster står på vinden eller i uthuset, så skulle jag gärna köpa dem! Det ska vara ganska stora rutor, ca 50 x 50 cm.

Hoppas på tur!

Hälsningar
Eva
Pirum
Nu har jag tyvärr inget glas, men med "blåst glas", menar du då sånt där glas som ser lite "vågigt" ut?
Eva i Norrköping
Ja precis, det blev så förr innan de började maskintillverka glasen!
Monica M zon 4
Jag köpte gammalt glas fast det var nytillverkat hos glasmästaren. Jag tror det hette antikglas. Det är nytillverkat fast det är lite vågigt och bubbligt. När vi skulle renovera vårt hus behövde vi byta några rutor och jag ville att de nya rutorna skulle bli så lika de gamla som möjligt. Det var lite grann dyrare än vanligt glas men det skiljde inte mycket i pris.
Ewa L
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig heller, trots att jag både har sådana glas och bor i Östergötland. Behöver och värnar om dem själv. Men vill bara berätta en liten "anekdot" ur livet.

När jag skulle förevisa mitt "nya" hus för två gamla kompisar påvisade jag just detta med fönstren. Att saker och ting liksom rör sig lite utanför alltså pga att de är lite randiga.
"Men de kan du nog byta" säger den ena och den andra nickar medhållande.

Jag försökte inte ens förklara... laugh.gif biggrin.gif
Monica M zon 4
"Men de kan du nog byta" säger den ena och den andra nickar medhållande laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag som älskar mina gamla vågiga glas! Tur att vi är några som inser finessen!
Eva i Norrköping
Ja, jag tillhör definitivt de som gillar det lite ojämna och levande, som i gammalt glas till exempel!
Kanske får nöja mig med nytillverkat "gammalt" glas, fast enligt de prisuppgifter jag fått var det väldigt mycket dyrare än vanligt fönsterglas. Nåja, vad gör man inte.... smile.gif
kristerh
har du kollat på tradera? eller blocket? ibland hittar man sånt där,
annars kan jag rekommendera antikmässor, där brukar det säljas gamla fönster.
krister
brittmarie
Det kan finnas någon form av byggåtervinning inärheten, där man kan köpa gammalt tillvarataget byggmateriel från rivningar och ombyggnationer. Det brukar inte vara så dyrt och på en del ställen kan man ställa sig på kö om det man vill ha inte finns inne.
Jag vet inte riktigt var du kan hitta någon eller vad de heter i din närhet. Men du kan säkert få hjälp om du frågar på en vanlig återvinningsstation. Kommuninformationen brukar också kunna hjälpa till.
Lycka till i jakten på dina nygamla fönster. För vem vill inte se bra ut?
Filleville
Gå in på Gysinge där finns allt till gamla hus.

Sök även vidare på nätet om byggnadsvård (jag har sökt via leta.se) och fått många träffar.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon