Vi har förodlat huvudsallad i ett minidrivhus. Idag, då plantorna var några centimeter stora, planterade vi ut dem i ett trädgårdsland. De säckade då ihop och ser inte ut att klara sig.
Vi hade nyligen en liknande erfarenhet när vi på samma sätt planterade om (till kruka denna gång) förodlade solrosplantor, många av dem säckade ihop (lade sig, tappade spänsten), men klarade sig (även om vi fortfarande måste stötta hälften av dem).
Vad gör vi för fel?
Susanna
30-05-2005, 18:54
Har plantorna fått tillräckligt med vatten vid omplanteringen? Ibland när man stör rötterna försämras växtens förmåga att ta upp vatten under en kort period. När jag planterar om eller sätter ut så brukar jag göra det molniga dagar så växten ska få en chans att etablera sig innen solen ligger på.
Har ni avhärdat plantorna? Dvs låtit dem vänja sig vid uteklimatet under någon vecka? Annars blir det en chock för dem att komma ut i ljus, vind etc. Hoppas de tar sig!
> Har plantorna fått tillräckligt med vatten vid omplanteringen?
Ja, det tror jag absolut.
> Har ni avhärdat plantorna?
Nej, det gjorde vi inte. Men de säckade ihop ganska omedelbart. Kan det gå så fort bara för att vi inte avhärdade dem?
En sak som jag ska nämna: När vi tog upp jorden med plantorna ur minidrivhusets "koppar" så föll jorden isär en del, dvs. det var inte som man är van vid när man planterar om en köpt planta, att jorden sitter ihop som en klump. Här föll alltså jorden isär och det var lite svårt att hantera det hela. Kanske det berodde på det?
Maggan H
30-05-2005, 19:54
Jag tror att ni tog dom för tidigt-att jordklumpen föll isär tyder på det. Annars är det ju rötterna som håller ihop jorden.
Stort tack för svaren, från er båda, jag tror vi har blivit lite klokare.
Susanna
30-05-2005, 20:12
Jag hoppas att plantorna tar sig igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.