Kanske dum fråga men....
Jo jag har tänkt att odla lite avocado och har satt en kärna i vatten. Nu har det kommit en liten rot/skott på kärnan och jag undrar nu hur jag ska plantera den? Med skottet uppåt eller nedåt? Hur långt ska skottet va innan jag planterar kärnan?
Helen i Piteå Zon 5
30-05-2005, 19:05
Finns inga dumma frågor, det är klart att man ska fråga ifall man inte vet, det gör vi alla. Du ska sätta roten ner i jorden, jag har halva kärnan ovanpå och den andra halvan under jord. Hoppas du förstår hur jag menar, sen är det bara att sköta den som en krukväxt. Lycka till! / Helen
Välkommen hit!
AndreasBlomquist
02-06-2005, 04:48
Helen,
Hur stor är din avokadoplanta nu?
Måste samtidigt bara beröma dig för dina bilder på växthuset. Fantastiskt roligt att kunna följa utvecklingen sådär som man kan i ditt album. Det ser otroligt mysigt ut i din trädgård!
AndreasBlomquist
02-06-2005, 23:37
Helen,
Jag var tvungen att kolla en gång till på din fina trädgård. Passade då på att kolla på dina andra bilder. I katalogen "Perenner" så har du en pion, som är markerad som "Okänd pion". Jag tycker det ser ut som en Dillpion, så du kan ju kolla upp det med någon annan också. Fin var den i alla fall!
Majsan84
13-06-2005, 12:42
Jag satte en avokadokärna i våras, som nu blivit en planta på ca 30 cm. Jag satte ner kärnan direkt som den var ca 3 cm under jordytan. Knoppade den, enligt instruktionerna i min bok "Sätta kärnor, knölar och frön", för drygt en månad sen, och nu har det äntligen kommit små nya blad i toppen.
Jag tycker att den ser lite halvledsen ut. Just nu står den i mitt varma söderfönster (tänkte att avokado kanske är en växt som tycker om sol och värme), men den kanske skulle trivas bättre i norr?
För ett tag sedan satte jag en avocadokärna och nu är det drygt 2 veckor sedan
skottet tittade upp och den har redan blivit 25 cm hög. När är det dags att toppa den?
Och var ska man beskära?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.