Katti med torpet
Hej

Har köpt en fin Lagerhägg som än så länge står i stor kurka på altanen. Tänkte formklippa den och samtidigt passa på att ta vara på några av de bortklippta skotten genom att använda dem som sticklingar.
Är dock väldigt osäker på när detta är lämpligast att göra. Har för mig att jag sett inlägg ang sticklingar av Lagerhägg men hittar inte när jag söker nu...

Tacksam för tips
Kattis
Big Gardener
Lagerhägg beskär man enklast på sommaren eftersom det är lite frostkänsligt. Jag skulle tagit skotten som blir över efter klippningen, reducerat bladmassan och satt dem som vanliga sticklingar i krukor. Gör du det i mitten på sommaren borde det inte vara några problem. Förvara därefter de rotade sticklingarna kallt, men frostfritt över vintern.
Katti med torpet
Tack för bra svar!

Funderar dock på om det är årets tillväxt som skall bli sticklingar eller om jag bör ta med lite av förra årets förvedade grenar, vilket material rotar sig bäst?
Eller det kanske funkar lika bra vilket som?

Sitter här med slipad sekatör men vågar inte riktigt klippa till än...
Big Gardener
Det gör inget om du tar med en liten "klack" av fjolårsveden, men inte för mycket. Det kan t.o.m. förbättra rotningen. Se bara till att inte ha för stor bladmassa, men du måste behålla toppknoppen. Plastpåse över krukan.
Nikko
Tänk på bara att det är ruskigt svårt att få dessa sticklingar att ta sig.
Köp rotningsmedel, så har du större chans.
Går även att tillverka eget, med salixblad, vatten o socker som fungerar.
Big Gardener
Är det verkligen så svårt? Jag har visserligen bara gjort ett försök, med fem sticklingar. Alla utom en tog sig. Då tog jag med klack.

Nikko: Vad är det för rotningsmedel som man kan köpa?
Nikko
Weibulls säljer Weibufix som fungerar ok.
Är man i Tyskland eller Danmark har de starkare medel där,
som idag är förbjudna i Sverige p.g.a. att det är cancerogent.
men är man försiktigt så......
Big Gardener
Weibufix är så vitt jag vet en alg innehållande mycket gelatin som förhindrar att snittet torkar ut. I Sverige är det förbjudet att sälja växthormoner, t.ex. IAA (Auxin) som främjar rotning. I Tyskland och Danmark får man sälja dessa rotningshormon. Men vilka medel menar du är cancerogena? Auxin är inte cancerogent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon