Katti med torpet
30-05-2005, 18:53
Hej
Har kpt en fin Lagerhgg som n s lnge str i stor kurka p altanen. Tnkte formklippa den och samtidigt passa p att ta vara p ngra av de bortklippta skotten genom att anvnda dem som sticklingar.
r dock vldigt osker p nr detta r lmpligast att gra. Har fr mig att jag sett inlgg ang sticklingar av Lagerhgg men hittar inte nr jag sker nu...
Tacksam fr tips
Kattis
Big Gardener
31-05-2005, 11:50
Lagerhgg beskr man enklast p sommaren eftersom det r lite frostknsligt. Jag skulle tagit skotten som blir ver efter klippningen, reducerat bladmassan och satt dem som vanliga sticklingar i krukor. Gr du det i mitten p sommaren borde det inte vara ngra problem. Frvara drefter de rotade sticklingarna kallt, men frostfritt ver vintern.
Katti med torpet
01-06-2005, 17:34
Tack fr bra svar!
Funderar dock p om det r rets tillvxt som skall bli sticklingar eller om jag br ta med lite av frra rets frvedade grenar, vilket material rotar sig bst?
Eller det kanske funkar lika bra vilket som?
Sitter hr med slipad sekatr men vgar inte riktigt klippa till n...
Big Gardener
02-06-2005, 07:23
Det gr inget om du tar med en liten "klack" av fjolrsveden, men inte fr mycket. Det kan t.o.m. frbttra rotningen. Se bara till att inte ha fr stor bladmassa, men du mste behlla toppknoppen. Plastpse ver krukan.
Tnk p bara att det r ruskigt svrt att f dessa sticklingar att ta sig.
Kp rotningsmedel, s har du strre chans.
Gr ven att tillverka eget, med salixblad, vatten o socker som fungerar.
Big Gardener
02-06-2005, 14:07
r det verkligen s svrt? Jag har visserligen bara gjort ett frsk, med fem sticklingar. Alla utom en tog sig. D tog jag med klack.
Nikko: Vad r det fr rotningsmedel som man kan kpa?
Weibulls sljer Weibufix som fungerar ok.
r man i Tyskland eller Danmark har de starkare medel dr,
som idag r frbjudna i Sverige p.g.a. att det r cancerogent.
men r man frsiktigt s......
Big Gardener
03-06-2005, 06:57
Weibufix r s vitt jag vet en alg innehllande mycket gelatin som frhindrar att snittet torkar ut. I Sverige r det frbjudet att slja vxthormoner, t.ex. IAA (Auxin) som frmjar rotning. I Tyskland och Danmark fr man slja dessa rotningshormon. Men vilka medel menar du r cancerogena? Auxin r inte cancerogent.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka hr.