Full version: Citrus från kärnor
JOLE
Någon som fått frukt på sina frösådda citrus?
Hur lång tid tog det innan plantan började blomma och när gav den frukt? Var frukten god?

Själv har jag lyckats med lime och pomerans (5 repektive 15 år).
joli
mina är för unga... men försök att förvara de runt 10 grader och ljust under vintern. längre perioder mellan vattningarna också....
Monica
Hej! I snart 10 år har jag haft några citrusplantor som stammar av kärnor av olika citrusfrukter - apelsin, citron och grape, som vi stoppade ner i jorden i en kruka. Jag har nu 5 ganska stora plantor i krukan, av lite olika storlek, men den största är väl 70 cm hög och ganska frodig, men de har aldrig blommat. Jag är inte duktig på att sköta om dessa, men de får vatten ibland, och gödsel upp till flera gånger om året. På sommaren ställer jag ut de på verandan, där de får leva med dagarnas väderväxlingar, och sen flyttar de in igen på hösten. Just nu tappar de en del blad, och jag ska plantera om och gödlsa upp de nu.

En sak jag inte lagt märke till förrut är att alla plantorna har taggar! Har citrusplantor taggar? Jag vet ju inte säkert vilken sort mina 5 plantor är av heller, men de ser relativt lika ut. Kan man skilja på de på något speciellt sätt? blink.gif
JOLE
Håll ut, dina citrusar blommar säkert ganska snart. I värsta fall kan det ta 20 år innan en frösådd citrus börjar blomma. troligen sker det vanligen när växten är mellan 10 och 15 år gammal.

Citrus är ofta taggiga, speciellt i sitt unga liv.
Man kan ganska lätt skilja olika citrusväxter på bladformen och lukten på bladen.
Citroner har t ex inga vingade bladskaft. Grapefrukt har stora blad med mycket stora bladskaftsvingar. Apelsin ligger någonstans mittemellan.
abborrmaster
och frukten då unsure.gif

/Simon
joli
det e väl bara att pollinera då simon (?)
JOLE
Citus har några trvliga egenskaper och några mindre trevliga egenskaper (mest trevliga).

Mindre trevligt: Om man frösår citrus tar det lång tid innan de blommar.

Trevligt: Frösådda citrusar (av flera arter) skjuter fler än en grodd från samma kärna. Några av dessa är vegetativt bildade och kommer därför att ge en planta med samma egenskaper som frukten de plockades ur. Man kan alltå förvänta sig att frukten håller hög kvalite och inte speciellt avvikande jämfört med moderträdet.
de vegetativt bildade groddarna växer oftast snabbare än de andra så om man sorterar ut den kraftigaste plantan bör den vara sortäkta.
abborrmaster
samma sak med granatäpple ju! Detblev sju plantor av två kärnor!

/Simon
Ingrid på Västkusten
Öhh - I wish to disagree - det är supersvårt rent av omöjligt att skilja citrus åt via bladen - då ju så mkt är korsningar och åter korsningar - selektioner etc etc.

Alla citrusar - speciellt frösådda har taggar, enorma ena t o m. Att frösådda blomamr är tyvärr något som tillhör undantagsfallen - ibland dyker det upp en lycklig själ som har - sedan finns det dussintals odlare vars citrusar inte blommar alls och de har haft dem i tjugo år och och mer. Och bvarför vet jag itne ------ jag hr hört teorin att ju mer 'vild' sort ju större sannolikhet att lyckas....
Bra gödning samt svalare övervintring hjälper....men oftast måste plantorna vara rätt stora ( för boningsrum) innan de behagar blomma.

Ingrid ( som funderar)
JOLE
Av platsbrist har jag inte behållit mer än ett par frösådda citrus mer än några år (sedan kan man okulera fina sorter på dem). Av all citrus jag frösått har jag fått blommor på lime, pomerans och pompelmus. pompelmusplantan blommade redan efter ett år (även grapefrukt lär kunna göra så utan att vara mogna för blommning). Plantan kan blomma en eller två gånger för att sedan återgå till sitt långvariga juvenila stadium.
Limen började blomma regelbundet fem år efter sådd. Pomeransen började blomma efter 15 år.

Visst är det lätt att skilja ut citronblad från andra citrus. Liksom lime, pomerans och kalamondin. Även grapefrukt brukar kunna skiljas från andra citrus. Jag håller med om att det är svårt att skilja på vissa arter men om man kombinerar utseendet med doften på bladet blir det lättare. Bladformen på pomerans och apelsin är lik men doften skiljer dem tydligt åt.
För att undvika förväxling skall man naturligtvis sätta tydliga etiketter på sina plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon