Mad Man
30-05-2005, 20:11
Hej,
Vad är skillnaden mellan Toppdress och Planteringsjord och kan man använda planteringsjord istället för Toppdress till gräsmattan efter man har vertikalskurit?
Det är ju stor skillnad i pris mellan dessa produkter....
Hannele
31-05-2005, 15:35
CITAT (Mad Man @ 30-05-2005, 21:11)
kan man använda planteringsjord istället för Toppdress till gräsmattan
Planteringsjord duger inte till nåt, innehåller bara torv.
Jag köper bara Kogödsel.
Gör en sökning, dettta har diskuterats mycket här.
Ophelia
31-05-2005, 17:31
Tja....du kan ju blanda egen kompost med sand. Det kanske inte blir lika dyrt.
Svar på frågan
Skilnaden mellan planteringsjorden är lite grövre i strukturen och kan innehålla lite mer träbitar. Toppdress har nästan inga grova bitar alls.
All (nästan)vår köpejord är baserad på torv räkna med att 90% är torv oavsett vad den kallas, resterande 5 - 10% är i bästa fall tillsatser typ lera sand kompost och gödning, de flesta är inte ens inehålsdeklarerade!
Kogögödsel hur stor del är inte torv ? i köpesäken ?
JÅJ
Ophelia
01-06-2005, 18:37
Har hört att man kan blanda till sin egen "toppdressing". 1/3 sand, 1/3 kompost, 1/3 torv.
fruberglund
01-06-2005, 18:51
CITAT (Hannele @ 31-05-2005, 16:35)
Planteringsjord duger inte till nåt, innehåller bara torv.
Jag köper bara Kogödsel.
Tycker det duger alldeles utmärkt...mina växer klagar inte i alla fall och är väldigt fina i år...trots planteringsjord och ingen gödning
Duger dock nog inte som toppdress...inte så skönt att trampa på alla barkbitar när man går i gräsmattan sen.
Mad Man
01-06-2005, 20:33
Om man skall blanda eget vilken dosering skall man använda? Jag har "toppdress, planteringsjord, kompost och sandlådesand liggande
Förslag?
1 del Toppdress och 1 del sand?
eller kanske
1 del planteringsjord, 1 del sand och 1/2 kompost?
JessRass
03-04-2018, 16:59
Alltså, generella rådet lyder att; 1 del mull 10 delar sand. (kan ersätta mull/torven med kompostjord och helst använda barkkompost/barkmull) MEN, om man sen har lerig jord eller sandig så kan man öka/minska andelarna sand :-) Det 'r sanden som dressar i alla fall, torv/bark är mer för att binda ev gödning/kalk vatten osv... sen reglera om lerjord....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.