LadyAdina
Den började blomma riktigt nere bland bladen men stängeln kom upp en bit så småningom - vilket jag nu i efterhand vet berodde på att jag vattnat för mycket under vintern + att den kanske stått för varmt. Annars verkar den må utmärkt.

Men... den producerar inga små bebisar. Har inte gjort det på flera år. Varför? Jag skulle så hemskt gärna vilja ha fler av den då de är otroligt vackra ett par stycken i samma kruka. Nu står den där ensam i en kruka som jag misstänker är alldeles för stor. Skulle det hjälpa att plantera om den i en mindre kruka?

Hjälp, snälla!
Fenja
Clivian trivs att stå trångt med många barn runt "fötterna", plantera den i en mindre kruka så sätter den nog fart. Dela den inte förrän den snudd på spränger krukan... Utevistelse under sommaren brukar de gilla också.
Mvh
Fenja
LadyAdina
Tackar! Ska prova båda delarna! biggrin.gif

Vad gör man förresten med den överblommade stängeln? Skär bort den?
Fenja
Ja, den tar en massa energi från plantan om den får vara kvar och bilda frö. Man kan förvisso så fröerna och få flera klivior men det tar många år innan de blommar.
Mvh
Fenja
bikiv
CITAT (Fenja @ 31-05-2005, 23:05)
Utevistelse under sommaren brukar de gilla också.

Jag fick en Clivia av en väninna som drivit upp den från sidoskott. Blommade jättefint.

I en krukväxtbok läste jag att en mönjelilja vill stå kvar på samma plats år från år utan att vändas. Men, jag tror mer på din erfarenhet, Fenja!
Gillar den balkongen eller trädgården? Sol eller skugga?
Rossi
Jag har aldrig haft några problem med att flytta mina clivior eller vända på krukorna.

De vill stå i lite vandrande skugga som det så vackert heter. De växer i skogen under träd i sin normala miljö.
Fenja
CITAT (bikiv @ 01-06-2005, 22:05)
CITAT (Fenja @ 31-05-2005, 23:05)
Utevistelse under sommaren brukar de gilla också.

Jag fick en Clivia av en väninna som drivit upp den från sidoskott. Blommade jättefint.

I en krukväxtbok läste jag att en mönjelilja vill stå kvar på samma plats år från år utan att vändas. Men, jag tror mer på din erfarenhet, Fenja!
Gillar den balkongen eller trädgården? Sol eller skugga?

Jag brukar ha min på norrsidan i mestadels skugga på balkongen, jag ställer ut den då och då i varma sommar regn så blir bladen rena!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon