mejram
Jag skulle vara tacksam om det är någon som kan hjälpa mig att säga vad jag har i mina krukor. Det är säkert jättevanliga växter, men amatör som man är....

Den med prickiga blad växer som en lång ranka. Den med lila bladbaksidor växer som ogräs! Vet snart inte vad jag ska göra med eländet....

Så ta en titt i mitt album och visa vad du kan! wink.gif

album
Zazu
den prickiga är en änglavingebegonia, den andra ser ut som sommarmurgröna, den kan du nog sätta saxen i rolleyes.gif

mvh zazu
mejram
Tack för det, ska genast börja söka skötselinformation!

Jodu, jag klipper bort sisådär en halvmeter i veckan, vilket medför att den blir ännu tätare och sätter ännu fler skott biggrin.gif
mejram
Nämen, det kan ju bli blommor också! Vad ska man göra för att lyckas med det?
Sulawesii
Vad vacker den där murgrönslikanande saken är! Har aldrig sett en sån.
Reserv
CITAT (mejram @ 30-05-2005, 22:44)
Vet snart inte vad jag ska göra med eländet....

Skicka den gärna till mig rolleyes.gif
mejram
Reserv - jag klipper gärna av några bitar och skickar om du vill smile.gif Det var så jag fick den från början och den har ju tagit sig rätt bra.....
Pinup
Ahh den sommar murgrönan har jag oxå den är helt underbar:-)

Man kan få den hur stoor som helst om man vill, det tråkiga är att den bara är fin över sommar halvåret.
Så man kan säga att den är en säsongs växt, när hösten kommer blir den jätte ful tappar nästan alla blad.
Men jag låter den stå så hela vintern , sen när våren kommer tar jag de finaste toppsticklingarna och planterar i en väl tilltagen kruka.
En stor kruka, mycket vatten,sol, och hönsgödsel så har man en växt som får granntanterna att bli gröna av avund:-)

Den är så läcker med lila undersida med:-)
Saturnus
Så flott den var.Har aldrig sett den för tror jeg.
Har du en bit över??? rolleyes.gif
Skikkar PM.
pejori
det är ingen murgröna, det är en cissus laugh.gif laugh.gif
mejram
Där ser man. Du har ingen aning om vilken sort - verkar ju finnas ett par hundra olika cissusar? unsure.gif
pejori
jo det vet jag smile.gif smile.gif
rombifolia ellen danica heter den smile.gif smile.gif
Zazu
CITAT (pejori @ 16-06-2005, 11:08)
det är ingen murgröna, det är en cissus laugh.gif laugh.gif

det är visst en murgröna, en sommarmurgröna, heter delairea odorata/senecio mikanoides på latin. wub.gif sleep.gif

mvh zazu
mejram
Är nog benägen att hålla med Zazu trots allt. Bladen liknar ingen cissus jag hittar bild på.... Även om jag tycker att de bilder jag hittat på sommarmurgröna verkar ha tjockare blad.... Nåja, efterforskningarna fortgår biggrin.gif
annjer
Hej Mejram
Den är ju underbar den där sommarmurgrönan eller vad det nu är!
Skulle jag kunna få köpa några skott av dig?
Det går ju att skicka i mjölpaket.

Annelie, Göteborg

Wilmer
Mejram, om det är samma begonia som jag har (ser så ut) så blommar den inte på grenar förrens du låter bli att klippa dem. Mina som står mörkt blommar inte, de som står ute på sommaren blommar som sjutton. Jag klipper också ner dem, men sparar dem emellanåt för att få blommor och beskär efter!

/ MVH WIlma
aldo
Sommarmurgröna ....100% .[font="Comic Sans MS"][/font][color="#556B2F"][/color]
ott

jag kan garantera dig att den snabbväxande rackarn med lila baldbaksida är en cissus. sortnamnet kan jag inte dessvärre, men jag är säker på att det är en cissus.

Har nämligen en likadan hemma stående i fönstret, och den växer lika kvickt den och ser identisk ut i bladen och färgerna.
Och jag fick en stickling för nåt år sen av en florist som hade ett stort frodigt exemplar och hon sa att det var en cissus och jag tror hon visste vad hon snackade om smile.gif

lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon