katarina76
Har planterat en massa penséer på min dotters grav, vita och gula, och de har varit jätte fina, tyvärr har sniglanra fått smak för de vita (men inte de gula??!!), så där är inte många blommor kvar längre...mad.gif misstänker att de gula kommer gå samma öde till mötes snart sad.gif

Nu vill jag ha lite tips på andra gula och vita sommar blommor, som sniglar kanske inte älskar lika mycket? Tagetes är alltså inte att tänka på... jag har några vita margeriter och ett par rosor, Yellow Cover, två vide träd, smlutron planter och mini klockor ( vita och blåa) i framkanten av planteringen. Några förslag?
krukan
Vita malvor är jättevackra. Gula ringblommor finns i många former, de är också fina. I fjol tyckte jag inte att de blev ätna på av sniglar. Ooo, vit blomstertobak, med sin underbara doft, skulle väl vara toppen!
kristerh
Om du köper det där snigelgiftet som jag aldrig kommer ihåg namnet på, små blå pellets, så slipper du sniglarna och kan ha vilka blommor du vill.
är du säker på artt det är sniglar wink.gif rådjur är oxså glupska och brukar rensa på kyrkogårdarna.
krister
katarina76
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 11:42)
Om du köper det där snigelgiftet som jag aldrig kommer ihåg namnet på, små blå pellets, så slipper du sniglarna och kan ha vilka blommor du vill.
är du säker på artt det är sniglar wink.gif rådjur är oxså glupska och brukar rensa på kyrkogårdarna.
krister

Gift käns inte som någon höjdare, inte på en barn grav i alla fall huh.gif (ja, jag vet, spelar ju ingen roll _igentligen_, men helt ok käns det inte...)
Och ja, jag är helt säker på att det är sniglar, tyvärr, dels äter de upp blommorna längst ner mot marken först, dels är kyrkogården helt inhängnad, ligger på en höjd med öppna fällt runt om kring, hade synts direkt om det kommit något större än en katt på den... dessutom har de små odjuren fräckheten att sitta kvar då jag kommer mad.gif .
katarina76
CITAT (krukan @ 31-05-2005, 11:04)
Vita malvor är jättevackra. Gula ringblommor finns i många former, de är också fina. I fjol tyckte jag inte att de blev ätna på av sniglar. Ooo, vit blomstertobak, med sin underbara doft, skulle väl vara toppen!

Blomster tobka hade jag förra sommaren, de var ju fint, att jag inte kom i håg det! Malvor blir väl rätt höga? Eller fins det låga sorter med? Vill hälst inte ha några som blir högre än rosorna och vide träden (dvs max 30-40 cm) Ringblommor var en ide, gäller bara att de inte sprider sig med samma kraft som här hemma på gården. jag älskar dem, mina grannar gör det _inte_ unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon