Full version: Vad har jag köpt?
pewa
Igår när jag hade lite bråttom så hittade jag en så roligt växt på Blomsterlandet. Frågade lite snabbt om det var svårskött och fick svaret att den var lättskött. Tog ett snabbt beslut och köpte.

Väl hemma så undrar jag naturligtvis var det är. Hur dum får man vara som inte frågade...
Så jag tänkte att det kanske var någon här som kan hjälpa mig, annars får jag fråga någon gång när jag har vägarna förbi.

Hoppas ni ser bilden, jag försökte beskriva den först men insåg att det bara blev rörigt...

/pewa - nyfiken på vad jag har hemma :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som rosenskärm.

Blomsterfrämjandets skötselråd:

Rosenskärm - (Medinilla magnifica)

Ursprung: Filippinerna

Skötselråd:
Ljus och temperatur: Mycket ljust året om, ej i solen. Normal rumstemperatur, vintertid 16-18°C.
Vatten och näring: Vattnas rikligt , vintertid mindre. Gödslas vår - höst. Allt kalkfattigt.
Att tänka på: Kräver hög luftfuktighet och värme och mycket ljus. Häng ev. en växtbelysning över växten höst och vinter. Beskäres vid behov på våren. Planteras om efter blomningen i kalkfattig, mullrik jord med lera och torv. Väl dränerad kruka. Inte svårskött, flerårig.
JOLE
Det ser ut som ett ovanligt fint exemplar av rosenskärm (Medinilla magnifica).
pewa
Tack för er hjälp.

Visst är det en Rosenskärm. Nu får jag hoppas på att jag lyckas hålla den vid liv, jag brukar ha en tendens att ha svårt med växter. Tur att man kan köpa nya... Fast det är roligt när man lyckas.
Det låter ju som att detta skall vara inom mina gränser. Den står ljust men ej i direkt sol.

Tack återigen för hjälpen.

/pewa
Emser
Hej alla,
jag har en fråga.... biggrin.gif Kan man ta toppsticklingar av Rosenskärm och isf. hur?
Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig provat föröka rosenskärm men i boken Bo med blommor står det under förökning för rosenskärm: " Genom toppsticklingar, som rotar sig under glas vid +30-35C undervärme."
Emser
oki, då ska jag prova att ta ett i sommar när det är lite varmare ute. Har en gigantisk rosenskärm på jobbet...en kvist mer eller mindre märks nog inte!?! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon