amaira
Är det här en lysmaskhona?

Jag har ingen aning. Fann den under en rosenbuske förut i kväll. Bilderna är inte så skarpa, det var inte så ljust.

Någon sorts snäckätare är det i alla fall, den har ett littet, litet huvud, med en ganska lång hals, som gjord för att äta upp sniglarna inne i skalet med.

Huvudet syns inte, det är indraget under den främre "skölden" liksom.

Den har tre par ben, och går med hjälp av "baken".

Här är den ovanifrån, med baken indragen under sig.

På den sista suddiga bilden, syns huvudet också.

Är det en lysmask månne??
Nutten
Nog ser det ut som en lysmaskhona alltid! Visst är de häftiga!? Det är såklart roligast att se dem när de lyser ute i mörkret... biggrin.gif
amaira
Ja, i mörkret har jag sett dem många gånger, men det var många år sedan! När jag var barn (tonåring) lyste de små gröna prickarna i gräset under mörka julinätter wub.gif . Jag har saknat dem.
Men jag vet faksiskt inte hur de ser ut, såhär i dagsljus!! ohmy.gif
amaira
Jag är riktigt riktigt glad att jag inte använder gifter i min trädgård!! Då skulle jag kanske inte haft henne där...
Ska kika efter ljuset längre fram i sommar wub.gif wub.gif
Hannele
Är inte lysmaskar håriga?
amaira
CITAT (Hannele @ 30-05-2005, 23:32)
Är inte lysmaskar håriga?

Näe ... det står det inget om i mina böcker. Det är så dåliga bilder där bara, och ganska dåliga beskrivningar också. Det är ju när de lyser som man brukar se dem, inte såhär i "mörker".

Lysmasken är ju egentligen en skalbagge, och hanen har också vingar, men inte honan, hon ser mer ut som en larv.
Gossen Ruda
Kan konfirmera att Amairas bestämning är helt korrekt. Har kollat med en känd museichef här i Götet. Jag har sett en lysande lysmask en gång för länge sen. Min broder som då samlade skalbaggar blev glad över mitt fynd. Den finns nog fortfarande i hans samling.
amaira
Åh, där är du ju Ruda! Jag har väntat och väntat ... ( tongue.gif )

JIPPI DET ÄR EN LYSMASK)
(men ALDRIG att jag skulle döda den!!! wub.gif wub.gif wub.gif )
amaira
Tra-la-la, tra-la-la, jag har en lysmask i min trädgård

biggrin.gif wub.gif biggrin.gif wub.gif *översvallande glad*

(Nutten, tittade du i bok, eller har du också lysmaskar??)
Gossen Ruda
Är det så att någon på en Mälarö går och nynnar på Lysmaskidyll nu? laugh.gif laugh.gif
Berith
Är det sååå dom ser ut! Jaha, då vet jag vad jag ska hålla utkik efter. wink.gif rolleyes.gif (trodde som Hannele, att dom är ludna)
tomas99
Lysmask=elektrikern laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon