Full version: En vacker skinnbagge.
amaira
Inte lika stor som en bärfis, halva storleken ungefär.
Mycket vackert färgad, och skimrande i grönt, vackrare än vad som syns av bilderna.
På fotona ser den nästan svart ut, men i verkligheten skimrade den i ljusgrönt.

Jag har räddat den ur en vattentunna, och den höll länge på att torka vingarna genom att fladdra med dem.

I övrigt ville den inte alls vara still, och då är de inte lätta att fota, de små krypen.

Men vad heter den, den vackre?

Sulawesii
Jag har inte en aning. Men, jag tycker det är otoligt att du får till så bra bilder av småkryp. Varenda gång (nästan) jag ska plåta insekter, så sticker/flyger de bara iväg....
amaira
Det största problemet är att de aldrig vill stå stilla!! laugh.gif
De gillar sällan att posera.

Ofta tittar de på mig (kameraögat), och rör sig försiktigt så de kommer på baksidan av ett blad eller grässtrå och bara fötterna sticker fram. Det ser för roligt ut.

Humlor och getingar brukar efter ett tag flyga upp och ta ett varv runt mig för att se vem jag är, sen sticker de.
(alltså, flyger iväg, de skadar mig aldrig)

De är inte så lätta att fota ... Tålamod och vänlighet och övertalning rolleyes.gif wub.gif ...
*solis*
ÅÅÅÅÅÅ; vad jag längtar efter att ha en digital kamera!!!
Det finns sååå mycket som jag skulle vilja fotografera som till ex. småkryp av alla de slag wub.gif
amaira
En digitalkamera är ett måste! sleep.gif

Sonen köpte en Canon ixus, URBRA kamera!!!!
Bra mycket billigare än min, men klår min i mångt och mycket.
(fast jag byter inte min i alla fall!!!)
(Har en nikon coolpix995, om nån undrar)
*solis*
Måste försöka spara då smile.gif
amaira
Ja absolut! Du har en sådan djup konstnärlig ådra, jag är ÖVERTYGAD om att du kommer att ta FANTASTISKA bilder!

och jag vill se dem ... vill se "hur du ser", vill se "genom dina ögon"
*solis*
CITAT (amaira @ 31-05-2005, 12:02)
Ja absolut! Du har en sådan djup konstnärlig ådra, jag är ÖVERTYGAD om att du kommer att ta FANTASTISKA bilder!

och jag vill se dem ... vill se "hur du ser", vill se "genom dina ögon"

Gulle Amaira; du skriver alltid på ett så härligt levande sätt wub.gif
Dina skriverier är som en ljuvlig,spännande och rik trädgård wub.gif
Gossen Ruda
Vet inte vad dina eventuella kålplantor säger om din räddningsaktion men du har fotat en Rapssugare (Eurydema oleraceum), skadedjur på olika kålväxter. biggrin.gif Men fin är den.
amaira
Rapssugare! ??
Åhhhhh wub.gif wub.gif ...måste genast ut och plantera kål åt den wub.gif tongue.gif

Tack Ruda, du är ovärderlig wub.gif !!
KURT
CITAT (amaira @ 31-05-2005, 11:51)
Det största problemet är att de aldrig vill stå stilla!! laugh.gif

Ofta tittar de på mig (kameraögat), och rör sig försiktigt så de kommer på baksidan av ett blad eller grässtrå och bara fötterna sticker fram. Det ser för roligt ut.

Humlor och getingar brukar efter ett tag flyga upp och ta ett varv runt mig för att se vem jag är, sen sticker de.

De är inte så lätta att fota ... Tålamod och vänlighet och övertalning rolleyes.gif wub.gif ...

Lite etanol eller eter i ett rör så brukar de stanna upp så snällt, speciellt om man dessutom fixerar dem med en nål.
*solis*
CITAT (KURT @ 31-05-2005, 15:47)
CITAT (amaira @ 31-05-2005, 11:51)
Det största problemet är att de aldrig vill stå stilla!!  :lol:

De är inte så lätta att fota ... Tålamod och vänlighet och övertalning  :rolleyes:  :wub: ...

Lite etanol eller eter i ett rör så brukar de stanna upp så snällt, speciellt om man dessutom fixerar dem med en nål.

Menar du levande ohmy.gif
amaira
CITAT (KURT @ 31-05-2005, 15:47)

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!

en mördare går lös på forumet ohmy.gif ohmy.gif

Tror du verkligen att jag kan göra så med mina vänner ohmy.gif ??

( biggrin.gif tongue.gif )
yla
nä de e ingen sport o fotografera döda objekt
de e inge skojj heller o döda för o få en bild
nej man ber snällt o då brukar d flesta ställa upp ju

såde så
o dessutom så förlorar dom sin glans då dom e uppnålade på ark tillsammans me andra döda
rolleyes.gif sad.gif unsure.gif tycker jag
Berith
Oldwolfie... wub.gif lika klok som vanligt!

Fantastiska bilder amaira! som vanligt.... rolleyes.gif

Och Åkes kunskap såklart... sleep.gif
amaira
CITAT (oldwolfie @ 31-05-2005, 19:05)
nä de e ingen sport o fotografera döda objekt
de e inge skojj heller o döda för o få en bild
nej man ber snällt o då brukar d flesta ställa upp ju

såde så
o dessutom så förlorar dom sin glans då dom e uppnålade på ark tillsammans me andra döda
rolleyes.gif sad.gif unsure.gif tycker jag

Framför allt är det ingen natur-upplevelse, tycker amaira, som älskar att "vara en del av"!! Delaktig.

Att "döda" för sitt eget höga nöjes skull, det ligger inte för mig. Inte ens när det gäller småkryp. (Säger amaira som fött upp slaktdjur utan ånger)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon