|
Inte lika stor som en bärfis, halva storleken ungefär. Mycket vackert färgad, och skimrande i grönt, vackrare än vad som syns av bilderna. På fotona ser den nästan svart ut, men i verkligheten skimrade den i ljusgrönt.  Jag har räddat den ur en vattentunna, och den höll länge på att torka vingarna genom att fladdra med dem.   I övrigt ville den inte alls vara still, och då är de inte lätta att fota, de små krypen. Men vad heter den, den vackre?
Sulawesii
31-05-2005, 10:20
Jag har inte en aning. Men, jag tycker det är otoligt att du får till så bra bilder av småkryp. Varenda gång (nästan) jag ska plåta insekter, så sticker/flyger de bara iväg....
Det största problemet är att de aldrig vill stå stilla!! De gillar sällan att posera. Ofta tittar de på mig (kameraögat), och rör sig försiktigt så de kommer på baksidan av ett blad eller grässtrå och bara fötterna sticker fram. Det ser för roligt ut. Humlor och getingar brukar efter ett tag flyga upp och ta ett varv runt mig för att se vem jag är, sen sticker de. (alltså, flyger iväg, de skadar mig aldrig)
De är inte så lätta att fota ... Tålamod och vänlighet och övertalning  ...
*solis*
31-05-2005, 10:54
ÅÅÅÅÅÅ; vad jag längtar efter att ha en digital kamera!!! Det finns sååå mycket som jag skulle vilja fotografera som till ex. småkryp av alla de slag
En digitalkamera är ett måste! Sonen köpte en Canon ixus, URBRA kamera!!!! Bra mycket billigare än min, men klår min i mångt och mycket. (fast jag byter inte min i alla fall!!!) (Har en nikon coolpix995, om nån undrar)
*solis*
31-05-2005, 10:59
Måste försöka spara då
Ja absolut! Du har en sådan djup konstnärlig ådra, jag är ÖVERTYGAD om att du kommer att ta FANTASTISKA bilder!
och jag vill se dem ... vill se "hur du ser", vill se "genom dina ögon"
*solis*
31-05-2005, 11:06
CITAT (amaira @ 31-05-2005, 12:02) Ja absolut! Du har en sådan djup konstnärlig ådra, jag är ÖVERTYGAD om att du kommer att ta FANTASTISKA bilder!
och jag vill se dem ... vill se "hur du ser", vill se "genom dina ögon" Gulle Amaira; du skriver alltid på ett så härligt levande sätt Dina skriverier är som en ljuvlig,spännande och rik trädgård
Gossen Ruda
31-05-2005, 11:21
Vet inte vad dina eventuella kålplantor säger om din räddningsaktion men du har fotat en Rapssugare (Eurydema oleraceum), skadedjur på olika kålväxter.  Men fin är den.
Rapssugare! ?? Åhhhhh  ...måste genast ut och plantera kål åt den Tack Ruda, du är ovärderlig  !!
CITAT (amaira @ 31-05-2005, 11:51) Det största problemet är att de aldrig vill stå stilla!! De gillar sällan att posera. Ofta tittar de på mig (kameraögat), och rör sig försiktigt så de kommer på baksidan av ett blad eller grässtrå och bara fötterna sticker fram. Det ser för roligt ut. Humlor och getingar brukar efter ett tag flyga upp och ta ett varv runt mig för att se vem jag är, sen sticker de. (alltså, flyger iväg, de skadar mig aldrig)
De är inte så lätta att fota ... Tålamod och vänlighet och övertalning  ... Lite etanol eller eter i ett rör så brukar de stanna upp så snällt, speciellt om man dessutom fixerar dem med en nål.
*solis*
31-05-2005, 14:49
CITAT (KURT @ 31-05-2005, 15:47) CITAT (amaira @ 31-05-2005, 11:51) Det största problemet är att de aldrig vill stå stilla!! :lol: De gillar sällan att posera.
Ofta tittar de på mig (kameraögat), och rör sig försiktigt så de kommer på baksidan av ett blad eller grässtrå och bara fötterna sticker fram. Det ser för roligt ut.
Humlor och getingar brukar efter ett tag flyga upp och ta ett varv runt mig för att se vem jag är, sen sticker de. (alltså, flyger iväg, de skadar mig aldrig)
De är inte så lätta att fota ... Tålamod och vänlighet och övertalning :rolleyes: :wub: ... Lite etanol eller eter i ett rör så brukar de stanna upp så snällt, speciellt om man dessutom fixerar dem med en nål. Menar du levande
CITAT (KURT @ 31-05-2005, 15:47) Lite etanol eller eter i ett rör så brukar de stanna upp så snällt, speciellt om man dessutom fixerar dem med en nål. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!!! en mördare går lös på forumet Tror du verkligen att jag kan göra så med mina vänner  ?? (  )
nä de e ingen sport o fotografera döda objekt de e inge skojj heller o döda för o få en bild nej man ber snällt o då brukar d flesta ställa upp ju såde så o dessutom så förlorar dom sin glans då dom e uppnålade på ark tillsammans me andra döda  tycker jag
Oldwolfie...  lika klok som vanligt! Fantastiska bilder amaira! som vanligt.... Och Åkes kunskap såklart...
CITAT (oldwolfie @ 31-05-2005, 19:05) nä de e ingen sport o fotografera döda objekt de e inge skojj heller o döda för o få en bild nej man ber snällt o då brukar d flesta ställa upp ju såde så o dessutom så förlorar dom sin glans då dom e uppnålade på ark tillsammans me andra döda  tycker jag Framför allt är det ingen natur-upplevelse, tycker amaira, som älskar att "vara en del av"!! Delaktig. Att "döda" för sitt eget höga nöjes skull, det ligger inte för mig. Inte ens när det gäller småkryp. (Säger amaira som fött upp slaktdjur utan ånger)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|