LinaFina
Ska byta söder mot norr och behöver alla tips på bra och användbara böcker för att planera sin gröna miljö i norra Sverige (Piteå)! Främst böcker som handlar om perenner buskar och träd! tongue.gif

Tack på förhand! Hälsningar Lina
kerstin z5-6
Trädgård i kallt klimat -fast den är aldeles för försiktig .. smile.gif

Fråga här kanske -vi är många i norr som är här smile.gif
Helen o Berit BOR i Piteå/Luleå -så de kan def svara dej tongue.gif
Jejja
Välkommen norrut! Här kommer hälsningar från grannstaden Luleå.
Någon bok behöver du inte, du har ju oss forumister!! Vi är ganska många här uppifrån.

Om jag får vara lite nyfiken: hur kommer det sig att du byter söder mot norr?
(I morgontidningen har de en liten artikelserie om just utflyttningen från norr till söder och så kommer du och berättar att det finns de som gör tvärtemot... biggrin.gif )
LinaFina
Jobb! Flytten innefattar faktiskt jobb med växter , men främst planering av stadens gröna miljöer ... O då jag är född och uppvuxen i Blekinge känner jag mig lite på hal is... Säsongen med grönt är ju kort men intensiv i Norrbotten!
estet
Välkommen norrut!
Här växer det så det knakar ska du se tack vare ljuset.
Trevligt jobb! Pite tycker jag alltid har haft fina planteringar & gröna ytor.
Karin zon 6
Klassikern är väl "Trädgård i norr" av Allan Carlsson. Har stått i mina föräldrars bokhylla sedan 70-talet, men finns i nyare utgåvor.

Trädgård i kallt klimat som du redan fått tips om är skriven av Maria Sandström.

Sedan vill jag tipsa om en plantskolas hemsida (växtlistorna är lite röriga men läsbara) med växter för tufft klimat:

Rydlinge Plantskola
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon