Förra året var jag och fyndade en liten rosbuske - sådana som ofta växer i parker med lite silveraktiga stammar och blad och väldigt enkla rosa blommor som sen blir nypon

Jag hittade den på en nerlagd soptipp

Den hade redan fått blommor då och vissnade ner totalt när jag flyttade hem den. Tänkte att den kanske skulle överleva om jag klippte ner den rejält men det blev bara en 1 dm gren som blev grön resten dog. Nu i vår var jag och hämtade en ny buske som just så pass hade fått små bladknoppar. Tyvär verkar den inte heller gilla flytten och de bladknoppar som den hade har inte utvecklats mkt och dessutom så verkar de knoppar som sitter längst ut på grenarna skrumpna bort, de blir svartaktiga längst ut och även delar av grenarna längst ut.
Nu är det också så att på soptippen växte de i mer eller mindre gammal "naturlig kompost"+sågspån i full sol. På min gård står de mot havet (som det blåser svinkallat ifrån såhär års-norrland) Jag har försökt göra en planteringsgrop med liknande förutsättningar förutom spånet. Och de har även sol hela dagen. Jag försökte oxå få med så mkt rötter som möjligt.
Kan det vara det att de får för lite vatten, eller är de dom isande vindarna som gör att de inte mår så bra ? Typ att bladknopparna på den nuvarande busken blir för kalla och att den kanske inte hade utvecklat dom än om den stått på min gård från start i vårvintras ?