bus
Förra året var jag och fyndade en liten rosbuske - sådana som ofta växer i parker med lite silveraktiga stammar och blad och väldigt enkla rosa blommor som sen blir nypon wub.gif Jag hittade den på en nerlagd soptipp smile.gif Den hade redan fått blommor då och vissnade ner totalt när jag flyttade hem den. Tänkte att den kanske skulle överleva om jag klippte ner den rejält men det blev bara en 1 dm gren som blev grön resten dog. Nu i vår var jag och hämtade en ny buske som just så pass hade fått små bladknoppar. Tyvär verkar den inte heller gilla flytten och de bladknoppar som den hade har inte utvecklats mkt och dessutom så verkar de knoppar som sitter längst ut på grenarna skrumpna bort, de blir svartaktiga längst ut och även delar av grenarna längst ut.
Nu är det också så att på soptippen växte de i mer eller mindre gammal "naturlig kompost"+sågspån i full sol. På min gård står de mot havet (som det blåser svinkallat ifrån såhär års-norrland) Jag har försökt göra en planteringsgrop med liknande förutsättningar förutom spånet. Och de har även sol hela dagen. Jag försökte oxå få med så mkt rötter som möjligt.

Kan det vara det att de får för lite vatten, eller är de dom isande vindarna som gör att de inte mår så bra ? Typ att bladknopparna på den nuvarande busken blir för kalla och att den kanske inte hade utvecklat dom än om den stått på min gård från start i vårvintras ?
bus
Ingen som har något att berätta.....
Cilla
Jag har funderat på din fråga och haft den i tankarna i diskussioner på ett rosforum.

Först tänkte jag att det säkert var som du redan gissade - klimatförändringen som kom på en flytt som redan är en ansträngning för en växt. Sedan tänkte jag att rosa dumalis, canina m fl brukar klara allt möjligt men att det kan ta tid efter en flytt. Om det efter både flytt och hård beskärning ger en liten grön gren är det ett tecken på att roten ialalfall överlevt. Då är det bara att vänta.

Och sedan på rosforumet läser jag om alla försök att flytta vildare arter, som visat sig vara mycket svårt, för att inte tala om sticklingförsök som folk försökt med i 10 år.

Och till slut att man måste veta mycket mer om hur stort rotsystem du fick med, om du vet att rötter inte får torka ut vid en flytt, om det var långt du var tvingen att köra när du hämtat rosen, om du vet hur mycket man måste vattna en flyttad växt, att flyttade växter inte vill ha starkt gödslad jord, mm mm.

Vad tror du?
bus
jag fick nog med mindre rötter än vad som är "bra" tror jag, men samtidigt så pass mkt att den kanske borde klara sig wink.gif Idag såg jag faktiskt att löven hade växt lite grann så än så länge har jag hopp. Nä rötterna hann aldrig torka, det var väldigt fuktigt i backen där jag hämtade den+att vi bara har några minuters bilfärd och det småregnade den dagen. Sen kan jag avslöja att den förra rosen(med den lilla,lilla grenen) blev till ved när jag satte dit den andre wacko.gif

Vi får väl hoppas att den här tar sig - men vad gör man med de svartaktiga topparna längst ut på grenarna-är det bättre att låta dom sitta kvar eller kan man toppa "busken" ??
kerstin z5-6
Jag gör så när jag flyttar "vildrosor" att jag krukodlar dem ett tag i växthus eller skyddat -SEN planterar jag dem -de får en mkt bättre start då
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon