Full version: Fr av tebuskar?
kellysblues
Hej!

Undrar om ngon vet om det gr att f tag p fr av Camelia sinensis (tebuske) och i s fall var?

Tackar p frhand!
Dan i Nacka
Impecta brukar ha frer men tydligen r de tillflligt slut. (sk Camellia sinensis)
Christoffer
http://www.pirkum.nu har frer

Men vilka priser de tar nu. Nr jag har kpt frn de s lg de bara p 20:-,
men portionen kanske r strre nu, vad vet jag. D var det ett antal frer, typ 5. Men Plantagen sljer frerna ocks vet jag, i stora paket
frn Exotic garden om jag inte minns fel p fretaget.

"Camellia sinensis T
Unga blad fermenteras fr svart t eller torkas enbart fr grnt t. Halvhrdig, br hllas som krukvxt.
Pris 80.00"

Vill bara tillgga att de har en ooootroligt lng grotid, och personligen
har jag inte lyckats f upp ett enda tefr en enda gng.
Och d har jag nd sandpapprat och lagt de i blt.
Har ven provat kallstratifiera vissa frn.
Christer i Falkping
Som Christoffer skriver, mycket svr att f till att gro. Jag har dessutom testat att hlla kokhett vatten p dem och ltit dem ligga i en termos i tv dagar. D grodde ett fr. Men s gick propppen i huset till elementen. Eftersom grodden stod alldeles intill ett fnster, frs det snabbt ned och dog.
Christer.
Dan i Nacka
Jag har ocks haft svrt att f dem att gro. Kanske att det r lttare om de r relativt "frska".
Jag lyckades iallafall f upp ett par plantor frn frer jag sjlv plockat men ven d var det ganska mnga som inte grodde.
Kruxet r frsts att hitta ngonstans att plocka. rolleyes.gif
kellysblues
Aha, insg inte att de var en sdan utmaning. Lika bra att kpa gott om fr, med andra ord?

Tack fr tipsen, alla!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon