För ett antal år sedan kunde man köpa en svart säck med jord och sporer till champinjoner. Vi hade säcken stående i förrådet och det växte upp svampar på löpande band, bara att plocka! Det var en lycka att få färsk svamp hur lätt som helst. Vet inte om det finns att få tag i liknande nu. Är det någon som vet? Det vore också kul om man kunde odla shiitake!
shitakisvampar är nog omöjligt att odla om man inte har en speciell anläggning. Jag har varit på en sådan en gång och de odlas i ljudisolerade rum på en mkt speciell "odlingsgröt". En hostning kan förstöra hela odlingen.
Christoffer
31-05-2005, 09:38
Men champinjonerna då? Det skulle vara roligt att odla svamp.
Champinjoner är dessutom väldigt goda som skivade på mackan.
160kvm stort hus
31-05-2005, 09:39
Vet att allas vårat favvo bolag Bakker säljer svamplådor.
Skulle vara kul att prova!
Nån som vet vart man ananrs kan handla?
mvh G
Christoffer
31-05-2005, 19:03
Jag var inne på Bakker.se men kunde inte hitta några svamplådor.
Inte mycket till saker alls, för den delen. Måste man vara inloggad för
att ta del av deras sortiment, eller vad är det frågan om?
Kan man ta sporer från tex champinjoner i affären?
Ophelia
31-05-2005, 19:19
Jag köpte svamplådor på Plantagen i vintras. Vet inte om de har sådana kvar. de hade ostronskivling, vita och bruna champinjoner samt shiitakesvamp.
ingrid fuxwall
31-05-2005, 20:30
Själv odlar jag murklor men champinjoner vore inte dumt, något speciellt man ska tänka på ? Om man får tag i "ämnen" ?
CITAT (Christoffer @ 31-05-2005, 20:03)
Jag var inne på Bakker.se men kunde inte hitta några svamplådor.
Inte mycket till saker alls, för den delen. Måste man vara inloggad för
att ta del av deras sortiment, eller vad är det frågan om?
Kan man ta sporer från tex champinjoner i affären?
Ja man kan ta sporer från mogen champinjon (med utslagen hatt). Men sporerna måste då först odlas på sterilt medium, innan de kan ympas i välbrunnen hästdynga.
Christoffer
03-06-2005, 13:43
Det låter avancerat, eller är det det?
Ibland har jag sett champinjoner växa som "ogräs" inne i växthus. Hur de har kommit det vet jag inte.
Skulle vilja köpa en sådan där champinjonlåda, men hittar inte...
CITAT (Christoffer @ 03-06-2005, 14:43)
Det låter avancerat, eller är det det?
Ibland har jag sett champinjoner växa som "ogräs" inne i växthus. Hur de har kommit det vet jag inte.
Skulle vilja köpa en sådan där champinjonlåda, men hittar inte...
Ungdomar som vill ha psykedeliska svampar klarar av att odla upp svampmycel med tämligen enkel utrustning. Champinjonmycel kan odlas på samma sätt. Och det finns naturligtvis ett
forum för odling av psykedeliska svampar.
Sökte runt lite på Internet om att odla svamp och hittade i ett forum en som hade hittat frigolitlådor med svampodling för hobbyodlare på Granngården förra året. så det finns kanske att få tag i! Jag fortsätter leta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.