Mi70
Jag har en Oranie E-planta, som jag fått på köpet då vi köpte radhuset för tre år sedan. Den har tyvärr vuxit snett, redan innan vi köpte huset (trädet är planterat -00), men jag har försökt uppväga det genom beskärning för att få kronan att luta åt motsatt håll än stammen. Men det har inte burit frukt ordentligt på två år. Det är också ett hål i stammen, barken och stammen har liksom vikt sig åt sidan, så att ett hål liksom har bildats. Barken och träet runt hålet är fnasigt och torrt. Barken under hålet är mörk, nästan svart, och även den torr och fnasig.... Är detta normalt eller tecken på en sjukdom? Kan man eller skall man göra något åt hålet, och isåfall vad???

Jag har också märkt små gröna larver med svart huvud som lever inne i bladen, jag har sprutat med såpvatten men vet inte om det hjälper, vad är dessa små larver, även sett en del flugor (små o svarta) på bladen..... ???? unsure.gif wacko.gif sad.gif
Cilla
Det sneda i kronan brukar på så unga träd gå att uppväga genom att man spänenr det åt andra hållet. Hålet i stammen är svårt att säga vad det är utan att se foto av det och hur allvarligt det är beror på storlek, form, om kambiet tätar det eller det öppnar sig mer. På sår i träd gör man ingenting men man kan stärka trädet att klara övervallning och försvar genom gröngödsling och se till att trädet har vatten när de är torrt i markerna.

Jag har noterat mängder av larver i Oranie på flera håll i Stockholm och jag har sjlv också ett träd som har lika många sorters vecklarlarver (tror jag det är) som rosorna. Larverna brukar sätta sig i de outvecklade bladen innan de vecklat ut sig, och klämmer man på dem har man ihjäl larven samtidigt som trädet får behålla bladen. De små svarta flugorna måste beskrivas mer för att man ska säga vad det är, men med larver av olika slag brukar deras exkrementer synas som svarta prickar i bladen som de sitter i eller just har lämnat.

Kläm ihjäl, se till att hålla trädet vattnat och gröngödslat elelr kogödslat, sätt en bra fågelmatare i trädet med de godaste småfågelfröerna i och locka dem att äta angripare i trädet året om. Så gjorde jag förra året med mitt Oranie och i år är angreppen färre och jag ser att fåglarna tagit för vana att besöka trädet och en och annan gång har jag sett dem picka bort något på bladen.
Mi70
Tack Cilla!

Alltid en klippa när det gäller träd... smile.gif

Jag hade trädet uppbundet mot staketet i 1½ år, men utan hjälp, nu när det är större verkar borttagandet av några riktigt stora grenar avhjälpa värsta lutet. HÅlet i stammen är så stort att jag inte tror att det kommer att övervallas, skall försöka ta ett foto och lägga in....

Tack för tipset om larverna, låter precis som de larver jag sett - hade de även förra året, så de överlever tydligen.... sad.gif

NÅväl, får lägga äckelmagen åt sidan och gå ut och klämma larver då!
Cilla
Visst är det äckligt, vissa är så stora att de skvätter också. Jag brukar hålla ett blad mellan fingrarna när jag klämmer. Men jag känner också de som myser av att klämma.

För mig är det ett nödvändigt ont och jag tycker inte om att se dem innan jag klämmer. Himla fina är de, och hos mig har jag så många varianter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon