Full version: Vita jordgubbar
Björken
Hej!
Är det någon som vet var jag kan köpa plantor med vita jordgubbar. Har ett barnbarn som är allergisk mot allt som är rött. Vet att det ska finnas men inte lyckats få tag i plantor.
krukan
På PETAB här i Helsingborg har de sålt plantor med vita jordgubbar.
Jan af Lisö
Björken, om du skriver var du bor så blir det lättare att ge ett vettigt svar.

I Stcokholm har nog Zetas vita jordgubbar och vita smultron. Även Trädgårdshuset i Skarpnäck har ett fint frukt- och bärsortiment, men det står inget om jordgubbar på deras web.
Björken
Det var inte meningen att vara så anonym........jag bor utanför Växjö
Susanna
Det finns en firma som heter Värends bär som har försäljning över nätet, tyvärr minns jag inte deras adress. Vet inte om de säljer vita jordgubbar men jag har köpta andra gubbar från dem och alltid varit nöjd.
solkatten
Gjorde en sökning på nätet:

http://www.timmerstrandenstradgard.se/

Gröna och vita vinbär i mån av tillgång.
Gula hallon på beställning.
Syrafattig rabarber.
Vita Jordgubbar.

http://www.formas.se/docs/pressmeddelanden...ddelande83.html

http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/program...&artikel=627745
cinapuff
Jag har ordnat vita smultron till min mamma som också är allergisk.
Jag köpte plantorna på Plantagen i Halmstad, men har även sett likadana på lite olika mindre plantskolor/trädgårdsbutiker runt om i landet. Säkrast är nog att ringa runt och fråga. Lycka till!
nallebjornis
CITAT (Björken @ 31-05-2005, 10:45)
Hej!
Är det någon som vet var jag kan köpa plantor med vita jordgubbar. Har ett barnbarn som är allergisk mot allt som är rött. Vet att det ska finnas men inte lyckats få tag i plantor.

har bara en liten konstig fråga..
undrar bara hur man kan vara allergisk mot allt som är rött... trodde inte att det var möjligt och i såfall vad allergin heter.. lite intressant faktiskt...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (nallebjornis @ 04-06-2005, 22:38)
CITAT (Björken @ 31-05-2005, 10:45)
Hej!

har bara en liten konstig fråga..
undrar bara hur man kan vara allergisk mot allt som är rött... trodde inte att det var möjligt och i såfall vad allergin heter.. lite intressant faktiskt...

Det röda är ett färgämne och det är det ämnet man är allergisk mot när man är allergisk mot röda jordgubbar.

Vet inte vad det röda färgämnet i jordgubbar heter men det röda färgämnet i tomat som också folk kan vara allergiska mot heter lycopen. Många som är allergiska mot lycopenet kan äta gula och gröna tomatsorter(för i dessa finns det inget lycopen), så det kanske är för dem som den gula tomatketchupen är till för?

Kan även tipsa om det vita smultronet Yellow Wonder som man kan köpa frön till hos ex. impecta. Mina plantor blommar för fullt nu och de sätter bär långt in på hösten.
fruberglund
Köpte vita smultron på en plantskola i Jönköping i veckan.

Grannens mamma är också allergisk mot röda jordgubbar och hade vita men hon tyckte inte alls de var lika goda som de röda (grannen som kan äta båda sorterna alltså) men det är klart, kan man inte äta de röda så är man nog mer än nöjd med de vita biggrin.gif
Boxer
Jag som inte ens är allergisk, tycker mer om de vita smultronen än de röda. Sötare och mer smak.
mkall
Köpte vita jorgubbar på Nisses växter i Uddevalla. Dom ingår i "Växt mästaren" så har du en sån i närheten så kanske det kan finnas plantor där.

Mvh Mattias
Björken
Tack snälla Ni för alla svar....nu ska jag ge mig på jakt efter både vita smultron och jordgubbar
Vicke
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-06-2005, 10:53)
Vet inte vad det röda färgämnet i jordgubbar heter men det röda färgämnet i tomat som också folk kan vara allergiska mot heter lycopen. Många som är allergiska mot lycopenet kan äta gula och gröna tomatsorter(för i dessa finns det inget lycopen), så det kanske är för dem som den gula tomatketchupen är till för?

Det röda färgämnet i jordgubbar heter antoisan! Såg en informationsskylt om vita jordgubbar idag. smile.gif

"Alba" heter den vita jordgubbssort jag har köpt.
KURT
Det är inte klarlagt varför de röda jordgubbarna är mera allergena än de vita. Det man är allergisk mot i jorgubbarna är ett protein som är nära besläktat med det protein i björkpollen som gör att man är allergisk mot pollen. Man kan läsa mera i en artikel som Lundaforskare publicerade i December:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...096&query_hl=63
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon